Skriv ut
Komponentdistributörerna i Europa har goda tider. Och Sverige håller sig väl framme. Det går att utläsa i analysföretaget Europartner Consultants kommande rapport, som Elektroniktidningen fått smakprover ur.
– I nästan hela Europa var komponentdistributionen upp 5–10 procent förra året. Sverige ligger i mitten i den ligan, men en tillväxt på 7,5 procent, säger Bo Abrahamsson, som gör Europartners svenska rapport.

Tittar man på Sverige i ett europeiskt perspektiv var landet den 6:e största distributionsmarknaden år 2005. Siffrorna för i fjol är ännu inte klara för alla länder, så det slutgiltiga rankingresultatet får vänta.

– Men år 2005 var vi lite sämst i klassen med en nergång på drygt 3 procent. Så var det inte 2006, så inget tyder på att vi kommer att förlora vår placering, säger Bo Abrahamsson.

Samtidigt kan utfallet bli att Sverige både kliver ett steg närmare toppen eller glider ner en placering. Spanien, Sverige och Ryssland ligger nämligen i en väldigt tajt klunga, med Spanien på 5:e och Ryssland 7:e plats.

Tyskland är däremot ohotat på den europeiska tronen. Totalt omsattes där komponenter för runt 17 miljarder euro år 2005. Distributionsledet stod då för omkring 3,1 miljarder euro, vilket är dubbelt upp mot tvåan Storbritannien och fem gånger mer än i Sverige.

Sverige är 44 procent av Norden
I länder med stor andel inhemsk elektronikproduktion har distributörerna en förhållandevis liten del av marknaden. Det märks i Tyskland och Finland, där distributionen står för mellan 15 och 20 procent av den totala komponentförsäljningen. I Sverige och Danmark är motsvarande siffra 44 procent och i Norge 49 procent.

Fast mycket talar för ett trendbrott i Finland. Flera kontraktstillverkare börjar lägga ner sin tillverkning i landet under mitten av detta år, vilket sannolikt kommer att visa sig i siffrorna.

– Jag gissar att Finland hamnar på svensk nivå om några år, säger Bo Abrahamsson.

Analyserar man Sverige med fokus på Norden visar det sig att både norska och danska komponentdistributörer åtnjöt klart större procentuell tillväxte i fjol – närmare 14 procent i Danmark och 9 procent i Norge. Finland hamnade på 4 procent.

Det innebär att Sverige idag står för drygt 44 procent av den nordiska marknaden, medan Danmark är 23 procent, Finland 20 procent och Norge 13 procent.

– Jag tror att den svenska elektronikindustrin har framtiden för sig och kommer att följa den europeiska. Däremot kan man konstatera att de multinationella distributörerna växte klart snabbare än de nordiska distributörerna gjorde här i landet under 2006, säger Bo Abrahamsson.

Svaga nordiska distributörer
Ja, studerar man distributörernas tillväxtkurvor i Sverige under de senaste sex åren visar det sig att de multinationella och nordiska distributörernas upp- och nedgångar följts åt ganska väl. Det har handlat om någon enstaka procents skillnad år från år, förutom i fjol. Då växte de multinationella företagen som Arrow, Avnet, TTI och Future med i medeltal 11,3 procent, medan de nordiska företagen som EG, OEM, Acte och Martinsson enbart växte 6,1 procent.

– Varför är det så? Det borde vi i Sverige fundera över, säger Bo Abrahamsson.