Skriv ut
ImageHalvledartillverkaren LSI, som droppat efternamnet Logic efter förvärvet av Agere och dessutom fått en ny logga, vill lämna sin anonyma tillvaro och bli mer synligt.
– Det fanns tre starka skäl till samgåendet. Det krävs en viss storlek i dagens high tech-industri, tillsammans har vi bättre möjligheter att växa och så förbättras de ekonomiska musklerna, säger Marco Dottarelli som är försäljningschef i Europa och Afrika för LSI.

Överlappet mellan LSI Logic och Agere var ganska litet. Agere är kanske mest känt för sina mobiltelefon- och nätverkskretsar men har också en betydande verksamhet på lagringsområdet vilket är LSI:s mest kända verksamhet. Men LSI sysslar i första hand med system och fungerar i princip som en underleverantör (ODM) till stora spelare inom lagringslösningar som IBM och Sun.
Agere däremot sålde i första hand kretsar till bland annat hårddiskar.

Lite över hälften av det sammanslagna företagets omsättning kommer från lagring, resten är fast- och trådlös kommunikation liksom mediakretsar.

Det kan tyckas som att synergierna på kundsidan är små men Göran Johansson som kommer från Agere och tidigare arbetat på Cadence, håller inte med.

– Man kan se att till exempel Ericsson rör sig allt mer mot multimedia. De har allt från telefoner till infrastruktur och det kommer att behövas allt mer lagring i näten.

LSI har två anställda i Sverige medan Agere har nio. Kontoren ligger nästgårds i Kista och grupperna ska flytta ihop när man hittat en lämplig lokal.

Företaget har också fått en ny logga. Den består inte som man kanske först kan tro av sex stycken pitchforks, små verktyg som används för att fixa till skador i gräsmattan på golfbanan. Istället är det en pastellfärgad stjärna. Tittar man ändå närmare kan man upptäcka att det inuti stjärnan finns en gnista.

– It’s the sparc of innovation, säger Marco Dottarelli.