Skriv ut
I sommar har den svenska tillverkaren av portabel satellitkommunikationsutrustning, Swe-Dish, sålts till amerikanska Datapath för 56 miljoner dollar. Tillsammans är förhoppningen att synas bättre och växa både i USA och internationellt.

– Vi ser det här som mycket positivt för Swe-Dish. Datapath vill fortsätta att investera i och utveckla vår portfölj. Vi blir ett självständigt dotterbolag som behåller vårt varumärke och huvudkontoret i Sverige, säger Lars Jehrlander, VD för Swe-Dish.

Datapath, med 600 anställda och en omsättning på omkring 300 miljoner dollar och med den amerikanska militären som huvudsaklig kund, sysslar med liknande saker som Swe-Dish, utrustning för satellitkommunikation. Men där Swe-Dishs portabla produkter ryms i resväskor, krävs det bilar eller trailers för att flytta Datapaths utrustning. Produktportföljerna kompletterar varandra.

Swe-Dish, med sina omkring 60 anställda och en omsättning på 285 miljoner kronor, levererar redan idag till den amerikanska staten och militären, en mycket stor marknad, och Lars Jehrlander berättar att företaget vill fortsätta växa i USA.

– När man kommer upp på radarn där är det nästan en förutsättning att vara en del av ett större företag. Och i och med detta kommer vi att tillhöra en större familj. Samtidigt har vi hållit på i femton år och har ett starkt varumärke ute i världen och Datapath vill expandera utanför USA, säger Lars Jehrlander.

Just nu rekryterar Swe-Dish för fullt, på tekniksidan, framför allt i Sverige.

– Vi har fått bra respons. Det märks att vi börjar komma upp på radarn även här, som en intressant arbetsgivare för skickliga ingenjörer, säger Lars Jehrlander.