Skriv ut
Image
W200 - billig storsäljare
Fler sålda mobiler än någonsin, aningen ökad marknadsandel, i stort sett bibehållna marginaler men lite lägre vinst. Det blev utfallet av mobiljätten Sony Ericssons tredje kvartal.
Sony Ericsson fortsätter att rada upp kvartal med goda resultat. Den senaste rapporten kanske inte gläder analytiker i samma grad som tidigare eftersom förbättringstakten avtagit, men visar likväl att bolagets ser ut att lyckas bredda sig och ta marknadsandelar med bibehållen lönsamhet.

Jämfört med motsvarande kvartal i år ökade antalet levererade mobiler med 31 procent till 25,9 miljoner, vilket enligt företaget ger en marknadsandel över 9 procent, omkring en procentenhets förbättring. Omsättningen ökade dock bara med 11 procent, till 3,1 miljarder euro, vilket dels förklaras med att tredje kvartalet i fjol var exceptionellt starkt, och dels med att snittpriset per telefon gått ner från 147 till 120 dollar.

Bruttomarginalen låg strax över 30 procent, en nivå som företaget hållit en längre tid nu. Vinsten minskade med 11 procent, till 384 miljoner euro före skatt.

Det lägre snittpriset är ingen överraskning, snarare en konsekvens av lanseringarna av ett antal lågprismodeller tidigare i år. Företaget påpekar att man aldrig haft så bred produktportfölj som nu, och att den stora ökningen skett i låg- och mellanprissegmenten.

Samtidigt har även de nya prestigemodellerna blivit väl mottagna. Sony Ericsson anger inga specifika siffror, men säger att såväl smarttelefonen P1 som musiktelefonen W580 blivit väl mottagna på marknaden. I denna nisch lanseras ytterligare tre modeller lagom till årets julhandel - musikmobilerna W910 och W960 samt K850, en kameramobil med 5 Mpixelbilder.

För helåret prognosticerar företaget en totalmarknad över 1,1 miljarder sålda mobiler.

Rapporten var den sista som presenterades av hittillsvarande vd Miles Flint. Från 1 november ersätts han av Hideki "Dick" Komiyama. Flint kvarstår som rådgivare till Komiyama året ut.