Skriv ut
Nokias mobiltelefonförsäljning sätter nya rekord. senaste kvartalet såldes över 111 miljoner mobiler för 6,1 miljarder euro. Infrastruktursidan är dock ett mörker, fjolårets lilla vinst under tredje kvartalet vände i år till en liten förlust.
Efter Ericssons vinstvarning som chockade marknaden i tisdags var spänningen större än vanligt inför Nokias kvartalsrapport, som levererades idag. Dramatiken uteblev dock. Den finländska mobiljätten ångar på i full fart, och vinsten var till och med aningen högre än väntat, 1,6 miljarder euro, en uppgång med 85 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Försäljningen under kvartalet uppgick till 12,9 miljarder euro, varav mobiltelefonerna stod för knappt hälften, 6,1 miljarder euro. I likhet med övriga branschen har Nokia problem med krympande intäkt per mobil. Motsvarande kvartal i fjol låg den på 68 euro per mobil - nu är den nere i 55 euro per mobil.

Trots det har företaget lyckats öka sina marginaler från 11 till 14 procent. På mobilerna är marginalerna ännu större, upp från 13 till 23 procent. Och företaget knaprar marknadsandelar och är nu uppe i 39 procent av mobilmarknaden enligt egen utsago.

Det stora bekymret för Nokia är infrastruktursidan där man som bekant slagit samman sin verksamhet med Siemens. Företaget Nokia Siemens Networks belastade Nokia med ett minus på 3,3 miljoner euro under kvartalet, vilket är sämre än i fjol då dåvarande affärsenheten Nokia Networks gick plus 7 miljoner euro.

Ericssons bekymmer ter sig i sammanhanget som mindre - den svenska telekomjätten visar trots allt en vinst på 5,4 miljarder kronor, cirka 600 miljoner euro, under kvartalet.

För infrastrukturmarknaden som helhet tror Nokia på "mycket liten tillväxt" i år. På mobilsidan är optimismen större, här betecknas tillväxten under fjärde kvartalet bli ännu högre än under det tredje, så att det totalt säljs 1,1 miljarder mobiler i år.

Kostnaderna för integrationen med Siemens har också ökat, från tidigare beräknade 1,5 miljarder euro till 2 miljarder euro. Hittills har integrationen kostat 991 miljoner euro och övriga kostnader ska tas under fjärde kvartalet i år. Å andra sidan har företaget höjt ribban för synergetiska besparingar från 2 till 2,5 miljarder euro årligen. Dit ska företaget ha nått vid slutet av 2008.