Skriv ut
Under fjolåret ökade Sony Ericsson sin omsättning med 18 procent till 121 miljarder kronor. Volymerna ökade med 38 procent, till 103 miljoner sålda mobiltelefoner. Orosmolnet är lägre priser - snittpriset har sjunkit med 200 kronor per telefon.
Mobiljätten Sony Ericsson gjorde ett mycket starkt fjolår med rejält ökad försäljning, aningen bättre marginaler, ökad vinst och stärkt marknadsandel. Under sista kvartalet skeppades nästan 31 miljoner mobiltelefoner från företaget, vilket resulterade i ett helår med drygt 103 miljoner sålda mobiler. Det är 38 procent fler än under 2006.

Företaget tjänar dock mindre pengar per såld mobil. Snittpriset per telefon har dalat från 1380 till 1180 kronor, en nedgång med 200 kronor. Det resulterade i att nettovinsten under fjärde kvartalet 2007 blev snudd på identisk med fjärde kvartalet 2006 - 4,7 miljarder kronor - trots att företaget sålde 18 procent fler telefoner under 2007.

Enligt företaget är dock detta inget att oroa sig över utan en naturlig konsekvens av strategin att satsa hårt på telefoner i billigare segment.

Företaget har dock uppenbarligen lyckats sänka sina kostnader. Noterbart är att marginalerna stärkts en aning. På helåret var nettomarginalen 11,9 procent, upp från 11,5 procent. Och sista kvartalet visade marginal på 13 procent.