Skriv ut
I drygt fyra år har IBM drivit ett RFID-projekt hos tyska Metro Group. Nu är det klart, logistiken täcker leveranserna till 200 butiker, och på varuhuset Kaufhof i Essen har 30 000 herrmodeartiklar fått egna taggar med extra information.

Den tyska detaljhandelskedjan Metro Group, där bland annat elektronikkedjan Media Markt ingår, har tillsammans med IBM genomfört det hittills största RFID-projektet i Europa. RFID används nu av Metro Group för att spåra leveranser till lager och distributionscenter samt hela vägen ut till drygt 200 butiker.

På prestigevaruhuset Galeria Kaufhof i Essen har man gått ett steg längre och låter RFID-tekniken även beröra kunderna direkt. I provrummen kan kunderna få information om pris, vad tygerna innehåller och skötselråd. Därtill kan personalen direkt ge besked om en viss vara finns i lager i en annan storlek eller färg.

I Galeria Kaufhof används RFID-plattformen EPC Global Architecture Framework, som enligt IBM sätter kommunikationsstandarder mellan hård- och mjukvara och därtill definierar ett antal gränssnitt. Enligt företaget är detta projekt ett av de första i världen att använda denna plattform.

Projektet drogs igång 2003 i en experimentbutik. Året därpå utökades det till 20 varuhus och i fjol beslöt man att expandera projektet till drygt 200 butiker i kedjan.