Skriv ut
Femtocellernas genombrott dröjer. Först 2010 kommer de att slå igenom på bred front i Europa, spår analyshuset Frost & Sullivan. Än så länge är de för dyra för operatörerna att subventionera.

Femtoceller - små 3G-basstationer som kan hantera en handfull användare i hem och på små kontor - kommer att bli en storsäljare. Men inte fullt så snabbt som entusiasterna gör gällande. Först år 2010 drar volymerna iväg, men då kommer de å andra sidan upp i tio miljoner sålda enheter och över 20 miljoner användare. Och året därpå säljs 15 miljoner enheter, och antalet användare uppgår till nära 40 miljoner.

Det spår analyshuset Frost & Sullivan i en färsk rapport som fokuserar på just femtocellsutvecklingen.

Enligt Frost & Sullivan är det den ökande datatrafiken i 3G-näten som driver på utvecklingen. Över 90 procent av all dataaccess via 3G-näten äger rum inomhus, där 3G-täckningen på många ställen är otillräcklig för att nå den datatakt som krävs. Femtoceller löser detta problem på ett för operatören billigare sätt än en allmän förtätning av basstationsnätet. Och eftersom trafiken genom femtocellen går via användarens bredbandsnät så blir det kunden som står för den delen av kostnaden, vilket gör det extra förmånligt för operatörerna att subventionera femtoceller.

Dock är de än så länge för dyra. Gränsen går vid 100 euro, säger Frost & Sullivan. Idag ligger priset betydligt högre, men 100 euro ska vara möjligt att nå inom några år tror företaget.