Skriv ut
Panasonic väntas idag offentliggöra att man köper sin japanska konkurrent Sanyo i en affär värd 8,8 miljarder dollar. Köpet skulle göra att Panasonic passerar Hitachi som Japans största elektronikföretag.
Både Sanyo och Panasonic ska idag hålla styrelsemöte för att formellt klubba affären, och kommer att offentliggöra detaljerna senare idag, skriver nyhetsbyrån Reuters. Någon köpesumma är ännu inte uttalad, men analytiker hävdar att affären kan vara värd i storleksordningen 8,8 miljarder dollar, närmare 70 miljarder kronor.

Det Panasonic framför allt vill åt är Sanyos kompetens och ledande position inom laddningsbara batterier. Företaget är störst i världen på nickel-metallhydridbatterier och driver bland annat ett projekt med Volkswagen för batterier till hybridbilar. Även solceller är intressanta för Panasonic - här är Sanyo nummer sju på marknaden med tillverkning bland annat i Ungern.

Panasonic, som förr hette Matsushita efter grundaren Konosuke Matsushita, är framför allt känt för sina tv-mottagare, videokameror och annan konsumentelektronik. Förutom varumärket Panasonic som hela koncernen antog som namn i oktober i år ligger bolaget även bakom varumärken som Technics och National. Företaget omsatte i fjol 86 miljarder dollar, gjorde en vinst på 4,1 miljarder och har drygt 320 000 anställda.

Sanyo är ett betydligt mindre bolag, med en omsättning på 14 miljarder dollar och 14 000 anställda. Företaget gör förutom konsumentelektronik och batterier även mobiltelefoner, i första hand för den amerikanska CDMA-standarden, samt halvledare.

Som kuriosa kan nämnas att Sanyos grundare, Toshio Iue, var gift med Konosuke Matsushitas dotter.