Skriv ut
En stor europeisk biltillverkare, troligen BMW, tänker använda Ethernet för att diagnosticera bilelektronik med hög hastighet. Det är första gången Ethernet får fotfäste i bilindustrin, och enligt halvledarbolaget Micrel har fler biltillverkare liknande planer.
Halvledartillverkaren Micrel har lanserat en familj Ethernetkretsar specificerade för att klara miljön i bilar, och säger nu att en stor europeisk biltillverkare tänker använda tekniken för diagnostikändamål. Micrel berättar inte vem biltillverkaren är, men tidningen Electronics Weekly pekar ut BMW som den troliga kandidaten. Micrel säger dock att fler europeiska biltillverkare är inne på samma linje.

Ethernet tar därmed upp kampen med andra, mer specifikt utvecklade bussprotokoll som Most och Flexray. Några av fördelarna med Ethernet är att tekniken är bevisat robust och att den kan användas med bilarnas existerande tvinnade parkablar. Det går dock inte att använda kontors-Ethernet rakt av i bilar, då kraven är högre på kretsarnas temperaturtålighet och produktlivslängd.

Ytterligare en fördel med att använda Ethernet är att ett IP-baserat nätverk kan bana vägen för framtida Internettjänster och multimediafunktioner i bilarna, skriver Electronics Weekly. De nu aktuella installationerna gäller sådant som inte är säkerhetskritiskt, främst diagnostik av bilens elektroniksystem. Ett logiskt nästa steg är ett multimedienät med möjlighet att koppla in pc exempelvis till en för bilen central HSPA-bredbandsanslutning.

Micrels Ethernetkretsar är veterligen de första Ethernetkretsarna som kvalificerats för biländamål enligt standarden AEC-Q100. De finns i versioner med en och tre Ethernetportar och ska komma i massproduktion i slutet av året.