Skriv ut
Med minimal marginal landade Sony Ericsson som trea bland världens mobiltillverkare under årets tredje kvartal. Men analysföretaget Gartner menar att det var mer tack vare ännu större problem hos konkurrenterna, och att prognoserna för nästa år osäkrare än någonsin i finansturbulensens kölvatten.

Trots finanskris ökade faktiskt mobilförsäljningen under årets tredje kvartal med 6 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Mest lyckosam bland de stora var Samsung, som numera är odiskutabel tvåa på marknaden efter Nokia. Samsung ökade sin försäljning med drygt 11 miljoner mobiler till nära 53 miljoner och är därmed nästan hälften så stort som Nokia, som i sin tur ökade sin marknadsandel marginellt till strax över 38 procent.

Slaget om tredjeplatsen står mellan Sony Ericsson, Motorola och LG, som alla sålde mellan 24 och 25 miljoner mobiler under tredje kvartalet och därmed la beslag på mellan 7,8 och 8,1 procent av världsmarknaden. Att Sony Ericsson lyckades bli trea detta kvartal beror enligt Gartner mer på problem hos de andra två.

Sony Ericsson har tvingats till rejäla rabatter i Europa, Mellanöstern och Afrika under kvartalet och försäljningen i Asien har drabbats av bakslag med lageruppbyggnad där som följd. Företaget har enligt uppgift också haft problem med leveranserna till sin nya flaggskeppsmodell, den Windowsbaserade smartmobilen Xperia X1.

Motorola är branschens strykpojke just nu och fick under tredje kvartalet se sin marknadsandel sjunka ännu mer. Bolagets 24,6 miljoner sålda telefoner kan jämföras med 37,8 miljoner sålda motsvarande kvartal i fjol, och företaget har därtill inte råd att följa med konkurrenternas aggressiva prissättning, skriver Gartner.

Av de tre är LG den aktör som analytikerna tycker ser bäst ut. LG har gått starkt framåt i Västeuropa och USA, men har inte varit lika framgångsrik på de stora marknaderna i Asien och Afrika. Delvis är detta självvalt - företaget valde att avstå från en stor order i Indien då man ansåg att marginalerna där var för små.

De fem hotas underifrån av Blackberry från Rim och Iphone från Apple. Den sistnämnda hade tänkt börja sälja sin 3G-Iphone på bred front i hela 51 länder under kvartalet, men det slutade med bara sex länder. När den planen genomförs fullt ut kan Iphone på allvar bli en konkurrent till de fem stora. Både Blackberry och Iphone har haft stora framgångar i Nordamerika.

Finanskrisen har framför allt drabbat försäljningen i de rika länderna, där konsumenter i allt högre utsträckning väljer att vänta med att uppgradera sina mobiler. I utvecklingsländerna är efterfrågan alltjämt god. I Asien ökade försäljningen med nära 14 procent, och i Östeuropa, Mellanöstern och Afrika med drygt 13 procent. Som kontrast backade försäljningen i Japan med hela 28 procent, och i Europa med knappt 10 procent, allt jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

För helåret 2008 spår nu Gartner att försäljningen av mobiler kommer att öka med 8 procent jämfört med 2007, då fjärde kvartalet väntas landa på ungefär samma nivå som i fjol.

För 2009 är utsikterna osäkrare än på länge, säger analytikerna. Ett par procents tillväxt är vad Gartner prognosticerar, och understryker samtidigt att det är för tidigt att gissa hur länge det ekonomiska klimatet förblir tufft. Nokia är i kraft av sin storlek den aktör som Gartner tror kommer att klara sig bäst, och man ger positiva förtecken även för Samsung och LG. För Motorola spås fortsatt moras, medan framtiden för Sony Ericsson hänger på hur man lyckas förnya sig och hur det går för Xperia-mobilen, säger Gartner.