Skriv ut
Ett system som automatiskt larmar när en bilolycka inträffat skulle rädda runt 2500 liv per år bara i EU-länderna. Men bilindustrin och EU har olika uppfattning om hur systemet ska utformas.

– Jag tror det måste komma ett politiskt beslut. EU har inte råd att misslyckats med ett sådant här projekt, säger Jan Unander som är chef för Telematics Valley i Göteborg.

Som läget är idag säljer bland annat Volvo, BMW och Peugeot system som automatiskt skickar iväg ett SMS när det inträffar en allvarlig olycka. En operatör ringer då upp bilen för att ta reda på vilken hjälp som behövs. Idag rullar det mellan 500 000 och 700 000 bilar i Europa med dessa proprietära system.

EU förespråkar en något annorlunda eCall-lösning där bilen automatiskt ringer upp en larmcentral samtidigt som den skickar över bland annat koordinaterna på en parallell kanal. Operatören kan prata med föraren för att ta redan på vilken hjälp som behövs.

Systemet kräver dock att den som tar emot larmsamtalet har en speciell applikation för att det ska fungera.

– Ett problem är att räddningstjänsten är organiserad på olika sätt i olika länder. Dessutom har varken Frankrike eller England skrivit under fördraget om att införa eCall.

För att komplicera saken ytterligare driver tyska Björn Steiger Stiftung ett projekt där nödanrop från mobiler kopplas till den lokala räddningstjänsten. Dessa behöver dock en speciell applikation för att se data och om applikationen saknas får de hämta data från webben där de också läggs upp.

– I en undersökning ville 70 procent av de tillfråga ha den här typen av system men ingen vill betala något extra.

Bilföretagens lösning har blivit att paketera eCall-tjänsten med andra telematikfunktioner till ett paket. Men EU:s väg är ändå att införa någon typ av tvång för nya bilar.

– Det skulle kunna komma till 2012 men om det blir ett lagkrav eller bara en rekommendation och om det gäller bara dyrare bilar eller alla återstår att se.