Skriv ut
Med knappt två månader kvar till Electronix, årets svenska elektronikmässa, är seminarieprogrammet nu klart och precis som för tre år sedan blir det matchmaking. Men antalet utställare ser ut att minska med 60 procent till cirka hundra.
– Det blir ett litet annat fokus på den här mässan eftersom vi blandar olika branscher, säger Anki Fagerström på Svenska Mässan.

När branschorganisationen IM-föreningen valde att satsa på Stockholm för sin elektronikmässa som ska gå vartannat år från 2010 under namnet SEE, tvingades Svenska Mässan i Göteborg att tänka om.

Istället för en renodlad elektronikmässa kombineras årets upplaga av Electronix den 10-12 mars med mässorna Scanplast och Konstruktion & Design.

I dagsläget finns runt 125 utställare som är klara men Anki Fagerström räknar med att landa på cirka 150 totalt.

– Jag skulle tro att mellan 60 och 65 procent av utställarna kommer från elektronikbranschen.

Förra gången, år 2006, ställde över 300 företag ut på Electronix och de tre dagarna registrerade 5641 besök.

– Vi vill inte gå ut med någon siffra den här gången, säger Anki Fagerström.

Hon hänvisar till att det inte går att lägga ihop besökssiffrorna från de tre mässorna som tidigare gått separat.

Precis som 2006 blir det gratis matchmaking och kostnadsfria seminarier.

Matchmakingen anordnas av Enterprise Europe Network i samarbete med Svenska Mässan. De företag som registrerar sig för matchmaking skapar en samarbetsprofil som beskriver dels vad företagen söker, dels vad de kan erbjuda andra. En sökning genomförs sedan för att hitta företag som matchar varandras krav och önskemål och själva mötena sker under Electronix.

Seminarieprogrammet har satts samman av industriforskningsinstitutet Swerea (fd IVF) och har sex teman: ekodesign, tillförlitlig elektronikhårdvara, material för konstruktion, plast  (förbättra, förenkla, effektivisera), Lean Product Development liksom material för nya applikationer.

Mer information finns på www.electronix.se