Skriv ut
Försäljningen av mobiltelefoner till fjolårets julhelg blev inte alls vad branschen hoppats på. Fjärde kvartalet visade en minskning med nästan 13 procent, och analytiker tror nu att branschen behöver hela 2009 för att ta sig ur lågkonjunkturen.
Bara 289 miljoner mobiler såldes under fjärde kvartalet i fjol, ner från 331 miljoner mobiler året innan, enligt analyshuset IDC. Tack vare ett starkt första halvår ökade dock försäljningen för hela 2008 med 3,5 procent, till 1,18 miljarder enheter jämfört med 2007 års 1,14 miljarder enheter.

Nedgången fördelades dock olika. Motorolas försäljning halverades, medan Sony Ericsson fick se ett tapp på 21 procent och Nokia på 15 procent jämfört med fjärde kvartalet 2007. Samsung och LG ökade sin försäljning.

Nu tror IDC på ett tufft 2009, inte minst då många leverantörer har fulla lager efter julens uteblivna rusning.

- Vi tror att den första halvan av 2009 blir mycket tuff. Om lagerfrågan inte blir löst kanske mobilmarknaden inte hämtar sig förrän senare i år, möjligen inte förrän 2010, säger IDCs analytiker Ramon Llamas.

Ljuspunkten heter "konvergerade mobila enheter", det som förr kallades smartmobiler, det vill säga dyrare modeller med möjligheter till datanedladdning och rader av andra funktioner utöver telefoni. Det segmentet växte med 70 procent i USA och 25 procent i Europa i fjol.

Föga förvånande är det till detta segment som flera tillverkare sätter sitt hopp. Såväl Sony Ericsson som Motorola och i viss mån LG fokuserar sin utveckling till denna typ av mobiler, i hård kamp med Nokia, Samsung, Apple och RIM.

IDC pekar dock ut att företagens strategier ut ur krisen skiljer sig åt. Nokia har trots sparåtgärder och personalnedskärningar satsat hårt på vidareutveckling av Internet i mobilerna, med fem tjänster i fokus - kartor, musik, meddelanden, medier och spel.

Samsung har haft stora framgångar med sina pekskärmsmobiler och smartmobiler på mogna marknader, och med sina kameramobiler i utvecklingsländer. IDC spår att Samsung tänker fokusera ännu hårdare här under 2009.

LG, som i dagsläget intar tredjeplatsen på mobilmarknaden, har likväl problem med lönsamheten. Tio nya modeller med såväl data och telefoni är på väg ut på marknaden, varav minst en ska ha Googles Linuxversion Android i sig. LG tänker dock inte överge lågprissegmentet utan satsar på en helt ny plattform här.

Sony Ericsson, kvartalets fyra, har som bekant också lönsamhetsproblem och satsar också på Android och samarbetsorganisationen Open Handset Alliance för sin kommande portfölj av smartmobiler. Erfarenheterna inom musik- och kameramobiler kommer väl till pass i nykomlingarna, spår IDC. Som också påpekar att även Ericsson satsar på tjänster, främst musiktjänsten Playnow.

Motorola, klassens strykpojke, sätter också sitt hopp till en Androidplattform. Företaget tänker dock hålla en låg profil i Europa för att i stället fokusera på USA och Kina med sina kommande modeller i mellan- och högprissegmentet. IDC påpekar att detta är en radikal kursändring jämfört med för två år sedan.

Källa: IDC.