JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. "IT nyckel till koldioxidminskningar"

Elektroniktidningen intervjuar Erik Albertsen om Greenpeace miljörankning av elektronikföretag. Han berättar om den nya planen: klimatkrisens affärspotential ska locka upp elektronikföretagen på fasaderna.

albertsenERIK ALBERTSEN
Ansvarig för miljögifter 
på Greenpeace Norden
Född: 1966
Familj: Tre barn och fru 
i Köpenhamn
Yrke: Elektrotekniker, undervattensfilmare, miljöaktivist
Superkraft: Stoppar atombomber med kroppen
Hobby: Segling och 
dykning

Han kommer till Greenpeace stockholmskontor med nattåget från Köpenhamn och drar en Apple Macbook Pro ur ryggsäcken.

– Apple kan. Och deras produkter är bland de bästa på marknaden. Så nu finns ingen ursäkt längre, säger Erik Albertsen, ansvarig för miljögifter på Greenpeace Norden, och knackar på aluminiumhöljet.

Han pratar inte om datorns prestanda. Utan om miljöorganisationens rankning av elektronikföretag.

Poäng delas ut efter strömförbrukning, förnyelsebar energi i produktionen, klimatmål, plaståteranvändning, återtagningsprogram, faktisk återtagning, giftinnehåll, med mera.

När företaget deklarerar ett miljömål får det en poäng. När det uppfyller målet får det en till.

Poängen gäller hela produktlinjen – en enstaka exklusiv grön produktlinje ger inga extrapoäng.

Enligt Erik Albertsen har rankningen haft effekt.

– Apple var i början mycket negativt till att vi skulle komma och lägga oss i hur de skötte sin tillverkning. Men de vände. Nu gör de de bästa produkterna. I alla fall vad gäller giftinnehåll.

”Vårt syfte är inte att irritera”

Varje företag får en egen detaljerad analys. Bakom rankningen ligger ett par heltidsjobb. Plus fältjobb av lokala aktivister som exempelvis besöker butiker och undersöker om deklarerade återtagningsprinciper faktiskt är implementerade.

Just nu toppar Nokia listan på 7,5 av 10 poäng.

Förra året blev plötsligt rankningen strängare. Koldioxidkriterier infördes – klimatfrågan hade hamnat på dagordningen och elektronik äter mycket energi.

Dessutom såg Greenpeace att de flesta redan var på väg att fasa ut PVC och bromerade flamskyddsmedel (BFR). Så nya gifter adderades.

Kommer ni att fortsätta höja ribban så att ingen någonsin vinner?

– Nej, det är ingen evig lista. Jag tror inte man kan driva en sådan här kampanj genom att peka ut allt direkt. Man fokuserar på de värsta problemen. När man löst dem går man ner till mindre problem.

– Även företagen har prioriteringslistor över kemikalier som de själva gärna vill fasa ut. De talar inte öppet om alla ämnen än. Men de kommer att göra det om ett par, tre år. I grunden har de samma strategi som vi, att ta det värsta först.

– Utopin är att elektronik inte ska vara farlig som skrot. Och att alla råmaterial i den ska kunna återvinnas. I en evig återvinningsslinga.

– Vårt syfte är inte att irritera. Vårt syfte är att driva innovation mot miljövänligare produkter. Så om vi skulle höja ribban igen vore det för att det finns mer som kan göras. Men vi har inga planer på att höja den.

Det sista kvicksilvret försvinner från Apples notebooks allteftersom kallkatod-rören i skärmbakgrundsbelysningen – undantagna från Rohs – ersätts med lysdioder.

Full poäng om några år, kanske

Inga nya Appleprodukter använder bromerade flamskyddsmedel eller PVC.

– Det finns två sätt att förhålla sig till brandsäkerhet. Antingen konstruerar du ett mönsterkort och adderar flamskyddsmedel i efterhand. Eller så konstruerar du brand-säkert från början. Som Apple gjort.

– Det innebär att se till att hettan som byggs upp på olika delar av mönsterkortet distribueras väl. Och att försäkra sig om att det inte kan uppstå kortslutningar.

– Man kan använda aluminium istället för plast för att minska brandrisken. Och en del använder keramiska mönsterkort som inte behöver flamskyddsmedel.

Trots allt beröm får Apple bara 4,7 poäng i Greenpeace rankning. Det beror främst på låga poäng för kriterier om avfall och energi.

Hur långt bort ligger det att något företag skulle få full poäng i rankningen?

– Om företagen fortsätter att utvecklas som nu, kanske ett par, tre år innan någon kommer mycket nära tio poäng.

Endast elektronikföretag rankas.

– Det är en industri som expanderar, på grund av att levnadsstandarden ökar. Folk köper mer elektronik och vi får en ökande ström av avfall. Som innehåller många problematiska ämnen.

– Elektronik är inte som vilket skrot som helst, det är farligt och det finns restriktioner för hur det ska hanteras.

Det blir liv i korridoren utanför. Nöjda aktivister återvänder till basen efter en aktion mot Vattenfall AB. Någon är orolig för åtal men blir lugnad.

Erik Albertsen har arbetat med Greenpeace till och från under 25 år. Som aktivist har han hindrat fartyg med kärnvapen från att gå i hamn.

– Min pappa dog i cancer när jag var femton. Jag sökte efter ett svar på varför. På den tiden gjordes kärnvapenprover i atmosfären. Man kunde mäta radioaktiviteten i luften efter provsprängningarna.

– När det råder ett nödläge, och om man använder ickevåld, så tycker jag att det kan vara rätt att bryta mot lagen och exempelvis göra intrång.

En ny mobil om året – varsågod

”Innan du köper en ny mobiltelefon”, säger Greenpeace webbsajt, ”fundera på om du verkligen behöver den.”

Hur stor är en miljömässigt hållbar konsumtion av mobiltelefoner?

– Greenpeace förespråkar inte en återgång till stenåldern. Vi är inte emot datorer och mobiltelefoner.

– Man kan vända på steken. Om mobilerna produceras efter en mycket hög miljö-standard och återvinns effektivt, så ser jag inget skäl till att du inte skulle kunna byta mobiltelefon en gång om året. Om det gör dig lycklig.

Elektroniktidningen tappar hakan.

– Visst, Greenpeace skulle ha kunnat föra miljökampen på ett annat sätt. Vi skulle kunna ha uppmuntrat folk att köpa mindre. Men det finns andra organisationer som gör det. Det är inte vårt fokus. Vi fokuserar på miljöskydd.

– För visst finns motsägelser. Green-peace skulle till exempel gärna se att datorer kunde uppgraderas med nya komponenter i större utsträckning. Men tillverkarna vill förstås hellre sälja nytt.

Nu ska du lobba åt Greenpeace

Inför nästa fråga har Elektroniktidningen förberett ett långt försvarstal. Elektronik är ett löfte, inget hot. Den kan rädda miljön. Vindkraftverk och solfångare använder elektronik, sensorer kan stänga av teven som inte används, släcka ljus, reglera temperaturer.

Men Erik Albertsen bjuder inget motstånd.

– Jag skriver under på det. Får jag addera till listan?

Det visar sig att Greenpeace redan tänkt på saken. Den 18 maj kommer en helt ny rankningslista över elektronik- och IT-företag att presenteras. Den här gången får du poäng genom att lobba offentligt för hårda klimatavtal. Kampanjen tar sikte på klimatmässan i Köpenhamn i december.

– Ett företag kan få poäng genom att dess vd håller ett tal som betonar att det behövs ett starkt klimatavtal i Köpenhamn.

Om vd klättrar med er på en fasad blir det extrapoäng?

– Det ska inte behövas. Vi vet av egen erfarenhet att företagen har en makt som de använder för att genomdriva politiska förändringar. Exempelvis genom att hota att flytta ut ur landet. De har metoder att få sin vilja igenom. Vi vill att de ska använda en del av den makten.

Hårda CO2-krav = goda affärer

Den nya rankningen ”IT Climate Leadership Challenge” är precis som den gamla ett verktyg konsumenter kan använda för att straffa och belöna företag som sätter miljöfrågor på agendan.

Tror ni att företagen kommer att ställa upp?

Erik Albertsen ler.

– Om de inte ställer upp måste jag ha missförstått grundläggande ekonomisk teori. Det ligger stora affärsmöjligheter framför näsan på dem.

– Om vi får ett starkt avtal i Köpenhamn kommer den koldioxidtunga industrin att skrika efter lösningar. Och i den rådande ekonomiska situationen tror jag att IT-industrin snabbt kommer att möta upp.

– IT-industrin sitter på nyckelteknik för koldioxidminskningar. Till exempel intelligenta elnät, motorstyrning, utnyttjande av värmeöverskott. Eller laddare som går ner i viloläge när apparaten är full.

Greenpeace har skickat brev till 31 stora företag som uppmanas att delta, bland dem Nokia, Cisco, Microsoft, Fujitsu och HP.

– I Sverige skulle det kunna vara Ericsson som har rätt storlek och rätt kunnande för att kunna ta fram lösningar.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)