Skriv ut
Ett forskningsprojekt ska ta fram en ny elektrisk arkitektur för fordon. Arkitekturen ska stödja aktiv säkerhet, funktionssäkerhet och effektadministration. Och så ska den vara miljövänlig.
Projektet heter ”Dependable and flexible architechture 2020” och pågår till och med 2012.

Embedded control systems group på KTH, Dependable Real-Time Systems Group på Chalmers och Volvo Personvagnar deltar i projektet tillsammans med tre utvecklingsbolag, bland dem Semcon, som samtidigt är involverat i utvecklingen av en ny internationell standard för fordonssäkerhet, ISO26262, som kommer att integreras i projektet.

Semcon hoppas också kunna överföra tekniken till andra branscher.

Arkitekturen ska finnas på marknaden 2020 om allt går bra.

Projektet ingår i programmet Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI) som har Statliga Vinnova som huvudfinansiär. Syftet med FFI är att stärka den svenska fordonsindustrins inom bland annat mjukvara, hydraulik, utvecklingsmetoder och material.