Skriv ut

Lyxmodemobiler allt dyrare

När modehus som Prada och Dolce & Gabbana introducerade sina första mobiler låg priset kring 7000 kronor. Konkurrenten Versace siktar betydligt högre – de mobiler företaget börjar sälja i maj väntas kosta över 40 000 kronor.
Högt prissatta mobiltelefoner, i begränsade upplagor med designermärken, har blivit en ny inkomstkälla för lyxvarubranschen. Prada, Dolce & Gabbana, Armani, Christian Dior och Tag Heuer är några märken som kompletterat sitt utbud med just mobiltelefoner, ofta utvecklade i samarbete med etablerade mobiltillverkare.

Priserna är höga – mellan 7000 och 35 000 kronor – och affärerna verkar gå bra. Den mobil Dolce & Gabbana tog fram med Motorola sålde för nära 2 miljarder kronor 2008.

Italienska Gianni Versace har tidigare satt sitt namn på mobiler från Nokia (bilden) och Samsung, men då har det rört sig om standardmobiler med designade skal, i den lägre prisklassen för lyxmobiler. Nu siktar man på en högre prisnivå, den här gången i samarbete med det franska designerhuset Modelabs Group. Säljstart blir i maj, och den billigaste modellen väntas kosta omkring 40 000 kronor, skriver tidningen Wall Street Journal. Modelabs Group har tidigare även tagit fram mobiler för bland andra Christian Dior.

Lyxmobilerna konkurrerar ofta med lyxklockor om kundernas gunst, och säljs ofta i samma butiker. Störst efterfrågan kommer, enligt Wall Street Journal, från Asien, Ryssland och Mellanöstern.

Versace har tidigare breddat sitt varumärke till att bland annat omfatta privatjetplan, sportbilar och hotell.
Kategori: Nyheter