Skriv ut
Som en stor fabrik med låga priser. Så vill den tidigare mönsterkortshandlaren NCAB att kunderna ska uppleva företaget trots att korten kommer från underleverantörer i Asien. Som ett led i förändringsarbetet byter företaget logotyp, justerar namnet något och lanserar konceptet Integrated PCB Production.
– För några år sedan satt vi ned och funderade på hur vi skulle se ut i framtiden. Vi hade börjat som tradare och efter hand lagt på olika erbjudanden som logistikhantering och underlagsgranskning. Vi kom fram till att vi måste ta ett större ansvar själva och inte skylla på fabrikerna när något gick snett, säger Hans Ståhl som är vd på NCAB.

För att komma dit har företaget under de senaste åren arbetet hårt med de fabriker man anlitar i Kina och andra länder i Asien.

– Vi jobbar långt in i fabrikerna, vi gör så oändligt mycket mer än vad en trader gör. Det gör att vi har mer kontroll när något händer och snabbt kan lösa de problem som alltid uppstår.

NCAB, som omsatte cirka 350 miljoner i fjol, har 25 personer i Kina som arbetar med allt från beredning av underlag till att utvärdera nya fabriker och hålla kontakt med de 23 fabriker som anlitas idag.

– Vi har fått stor hjälp av kontraktstillverkaren Note som är duktiga kravställare och som lärt oss att också ställa krav, säger Hans Ståhl.

En del av fabrikerna har NCAB exklusivitet på i Europa medan andra även levererar till NCAB:s konkurrenter.

– Det är visserligen sant men i ”våra” fabriker har vi dedicerade människor som bara arbetar med våra underlag. Det är jätteviktigt för kvaliteten.

För fortfarande är runt 30 procent av underlagen som NCAB får in ofullständiga eller felaktiga. Efter nödvändiga korrigeringar och kompletteringar så översätts underlaget till NCAB:s egen standard och går därefter till en eller flera fabriker.

Men trots granskningen så slinker ett och annat fel igenom.

– Det är jättedyrt för kunderna med fel. Ett mönsterkort för 100 kronor kostar kunden minst 1000 kronor om felet upptäcks i slutet av produktionsprocessen.

Hans Ståhl säger dock att företagets arbete med fabrikerna har fått kurvan över antalet reklamationer att peka nedåt.

– För fyra år sedan låg den på 3 procent per orderrad idag är vi nere på 0,5 procent.