Skriv ut
Inför sitt årliga seminarium om trådlös teknik och kommunikation har analyshuset Gartner gjort en lista över 10 tekniktrender som man menar att varje aktör inom mobilområdet bör ha ögonen på under 2010 och 2011.
– Vi lyfter fram de här 10 mobiltekniktrenderna som borde finnas på varje organisations radarskärm. Teknikerna kommer att påverka många företagsstrategier, ett stort antal kunder och anställda kommer att använda dem eller förvänta sig dem. Och de kommer att stå för många utmaningar under 2011, motiverar Nick Jones på Gartner trenderna i ett pressmeddelande.

De tekniktrender Gartner pekar ut är:

1) Bluetooth version 3 och 4:
Under 2011 kommer Bluetooth att lansera såväl version 3 där standarden 802.11 (wlan) kommer att bli kanalen för snabbare dataöverföring och version 4 som innehåller ett lågenergiläge. Gartner tror att Bluetooth 3 kommer att förenkla funktioner som kräver stor bandbredd, exempelvis bildöverföring, och att lågenergidelen i version 4 kommer att generera en lång rad affärsmöjligheter inom sensorer och pc-tillbehör. Vad sägs om en dator som automatiskt låser sig när användaren är längre bort än ett par meter?

2) Webben i mobiler
Nästa år kommer över 85 procent av alla mobiler som säljs att ha någon form av webbläsare. I Västeuropa och Japan väntas runt 60 procent vara smartmobiler med bra surfmöjligheter och relativt stora skärmar. Allt fler företag kommer därmed att sprida sina budskap till konsument via mobila webbläsare. Trenden innebär enligt Gartner att mobila tillämpningar bör finnas med i varje företags teknikportfölj.

3) Mobila "widgets"

Så kallade widgets, installerbara webbtillämpningar som använder teknik som Javascript och HTML, stöds i allt fler mobiltelefoner. Trots brist på standard har de visat sig klart användbara för enklare uppdaterbara tillämpningar inom allt från väderprognoser till marknadsföring. De är enkla att lära sig och kan därför vara ett bra första steg för den som vill testa en tillämpning på en viss plattform.

4) Plattformsoberoende mobila applikationsutvecklingsverktyg
Den som vill utveckla en applikation för mobilvärlden måste idag ta hänsyn till en rad plattformar, som Symbian, Android, Windows Mobile med flera. Gartner spår därför att verktyg som kan minska arbetet att anpassa en tillämpning till flera plattformar kommer att bli mycket populära. Gartner tror dock inte att något verktyg kommer att lösa alla problem för alla plattformar inom överskådlig tid, men rätt använda kan de verktyg som finns och de som kommer spara både tid och pengar.

5) Applikationsbutiker
Så kallade App Stores, applikationsbutiker, kommer enligt Gartner att bli det främsta — ofta det enda — sättet att distribuera applikationer till mobiler. Inte minst det faktum att applikationsbutikerna hanterar betalningsströmmar gör att Gartner tror att de kommer att ha en central roll i många företags försäljningsstrategier.

6) Förbättrade geografiska tjänster

I slutet av nästa år väntas tre av fyra sålda mobiler i utvecklade områden ha inbyggd GPS. Kompletterat med wlan och cellidentifieringssystem kommer därmed möjligheten att öppnas för en lång rad tillämpningar som bygger på geografisk information. Gartner råder dock den som vill ge sig in här att noga följa lokal lagstiftning kring integritet och se till att applikationerna görs som tillval — inte kollektivanslutning av abonnenterna.

7) Mobilt bredband
Trådlöst bredband i multimegabitklassen kommer att fortsätta växa, få allt fler användare och nå allt högre kapacitet. Vilket enligt Gartner kommer att få i huvudsak två konsekvenser — fler applikationer kommer att köras mobilt och mobilt bredband kommer att bli ett allt vanligare reservalternativ då det fasta bredbandet fallerar. Företagsdatorer kommer i allt högre utsträckning att få inbyggda bredbandsmodem och nya affärsmöjligheter kommer att uppstå kring exempelvis e-böcker och mediaspelare.

8) Pekskärmar
Över 60 procent av alla mobiler som säljs i Västeuropa och Nordamerika nästa år kommer att ha pekskärm. Många av dessa kommer också att förses med funktioner för känselreaktioner, ibland kallad haptisk teknik. Som konsekvens bör, enligt Gartner, den som idag arbetar med tillämpningar för mobiltelefoner inte bara kunna hantera enkelpek och multipek utan även överväga att använda haptik.

9) M2M
Marknaden för maskin-till-maskinkommunikation må vara fragmenterad, men den väntas ändå växa med 30 procent om året. Gartner stämmer in i kören som anser att den uppsjö av billiga moduler som nått marknaden kommer att resultera i nya produkter och affärsmodeller. Smarta elnät, mätaravläsning, säkerhet, övervakning, bilsystem, försäljning och spårning är några områden Gartner pekar ut som dominerande inom M2M.

10) Säkerhet
Att försäkra sig om att en tillämpning är säker att använda, oavsett plattform, mobiltelefon eller nät, kräver inte en teknik utan många. Gartner nämner tunna klienter, begreppet "tillämpning som tjänst" (application as a service), virtualisering och "molnbaserat" virusskydd. I takt med att allt fler tillämpningar körs på allt fler plattformar i många typer av nät så ökar kraven på säkerhet, både för användare och för den som utvecklar tillämpningarna, konstaterar Gartner.

Gartners rapport, Ten Mobile Technologies to Watch in 2010 and 2011" kan köpas för 95 dollar här (länk).