Skriv ut
Distributören Farnell tänker fördubbla personalstyrkan i Sverige och hoppas därmed fördubbla även omsättningen här i landet. Den egna sociala mediesajten Element 14 är en viktig del i strategin.
Farnell har gått framåt de senaste åren, och ökade omsättningen även i fjol då många andra distributörer minskade sin försäljning. Hittills har katalogförsäljning varit huvudverksamhet, men nu ska såväl direktförsäljningen som satsningen på sociala medier öka.

Två nya kontor ska öppnas, i Stockholm och Göteborg. Hittills har Malmö varit enda plats i landet där Farnell haft anställd personal. Totalt ska sex personer rekryteras – utesäljare, innesäljare och marknadsförare – vilket gör att företaget fördubblar sin personalstyrka i Sverige. Ambitionen är att dessa ska vara på plats inom ett par månader.

– Farnells nya mål är att fördubbla omsättningen, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Lyckas man blir företaget sannolikt den sjätte största komponentdistributören i Sverige. Idag ligger bolaget kring tionde plats.

En viktig del i företagets erbjudande är det sociala medium som går under namnet Element 14 (www.element-14.com). Här finns bland annat möjlighet att nätverka med konstruktörer över hela världen, att få råd från komponenttillverkarnas experter och få tillgång till tester av nya produkter utan kostnad.