Skriv ut
Den amerikanska komponentdistributören Digi-Key visar stark tillväxt i Europa under årets första kvartal jämför med motsvarande kvartal i fjol. Hela 115 procent upp, hävdar företaget. Ingen annan komponentdistributör har samma starka tillväxt i Europa, hävdar Mark Larson, vd på Digi-Key.
Digi-Key är en global komponentdistributör som växer mycket starkt, men som helt saknar personal utanför USA. För de flesta låter det omöjligt att vinna mark i Europa och Asien utan lokal förankring, men Digi-Key visar verkligen att det kan fungera. Receptet är en väl fungerande webbförsäljning och ett mycket brett sortiment med över 500 000 komponenter för direkt leverans från lagret i USA.

– Idag går cirka 14 procent av vår försäljning till Europa och i år förväntar vi oss att vår försäljning i Europa hamnar på 1,6 miljarder kronor, säger Mark Larson, vd på Digi-Key till Elektroniktidningen.
 
Digi-Key är världens åttonde största komponentdistributör och säljer enbart komponenter för kretskortsmontage. Mark Larson prognostiserar att företagets globala försäljning kommer att nå 11 miljarder kronor i år, vilket är mer än 50 procent upp från i fjol.

– Vår försäljning i Europa växer fyra till fem gånger snabbare än våra konkurrenters. Med den starka tillväxt som vi har just nu är det möjligt att vi kommer att bli världens femte största distributör under de närmaste åren, säger Mark Larson till Elektroniktidningen.

Digi-Key har 2 200 anställda i Minnesota samt runt 20 anställda på andra ställen i USA. I Minnesota finns också företagets enda lager på drygt 55 000 kvm som huserar över en halv miljon olika komponenter från mer än 400 tillverkare. Förutom detta erbjuder företaget flera hundra tusen komponenter på sin hemsida som inte nödvändigtvis finns på lagret.