Skriv ut
Färre sålda telefoner men mer betalt för varje telefon. Så kan man i korthet sammanfatta första kvartalet 2011 för mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson som redovisade en vinst på 15 miljoner euro före skatt vilket var klart bättre än analytikernas förväntningar som låg på minus 18 miljoner euro.
Kursändringen mot smartmobiler baserade på Android syns tydligt i siffrorna från Sony Ericsson. Försäljningen landade på 1,145 miljoner euro, ned från 1,405 motsvarande kvartal i fjol. Antalet sålda telefoner minskade från 10,5 miljoner första kvartalet 2010 till 8,1 miljoner motsvarande period i år.

Samtidigt ökade snittpriset per mobil. Det gick upp till 141 euro från 134 euro motsvarande period i fjol.

Androidbaserade smartphones stod för 60 procent av bolagets totala försäljning under kvartalet. Sony Ericsson säger sig ha en marknadsandel på smartmobiler som ligger på 5 procent. Räknar man istället i pengar är andelen 3 procent.

Sony Ericsson upprepade sin tidigare prognos om att tillväxten i år kommer att vara blygsam jämfört med fjolåret.