Skriv ut
Komponentbolaget ST-Ericsson befinner sig mitt i ett generationsskifte. Så förklarar ledningen den låga försäljningen och den stora förlusten under årets första kvartal. Och frågan är om de nya produkterna hinner få upp farten innan moderbolagen ST och Ericsson kommer att tvingas skjuta till ännu mer pengar.
Med en försäljning på 2,7 miljarder kronor och en förlust på drygt 900 miljoner kronor kan ST-Ericssons kvartalsrapport inte kallas för annat än dyster. Att försäljningen går ner från fjärde till första kvartalet är normalt, men ledningen medger att förlusten var större än förväntat.

– Det beror på en snabbare nedgång än förväntat av våra äldre produkter, som inte ännu kompenseras av försäljning av nya produkter, kommenterar vd Gilles Delfassy i ett pressmeddelande.

Dock står försäljningen av nya produkter för en allt större andel av försäljningen, påpekar han, och lyfter fram modemet Thor, för HSPA-kommunikation med 21 Mbit/s, där försäljningen dubblerades jämfört med kvartalet innan.

Någon ändring i strategin är det inte tal om.

– Vårt fokus kvarstår, vi ska förbättra effektiviteten och säkra framgångsrika leveranser av nya produkter till kunder, som kommer att driva framgång på lång sikt, säger Delfassy och tillägger att sju av de nio största mobiltillverkarna numera är kunder till företaget.

Förlusterna tär dock på kapitalet. Under 2010 gjorde bolaget en total förlust på nära 3 miljarder kronor. I kassakistan finns bara 176 miljoner kronor kvar. Därtill har moderbolagen ST Microelectronics och Ericsson ställt upp med kortfristiga lån på 1,4 miljarder kronor, vilket gör att företagets nettokassa faktiskt är negativ, minus 1,2 miljarder kronor.

Någon snabb ändring förväntas inte heller. Bolaget tror att det andra kvartalet också kommer att uppvisa en försäljningsnedgång, av samma orsaker som under det första.