Skriv ut
Astazero är namnet på en framtida svensk testmiljö som ska skapa bilar som undviker krockar. Anläggningen ska byggas utanför Borås, väntas kosta 350 miljoner kronor och beräknas vara klar om tre år.
Idag går startskottet för Astazero – ett dotterbolag till SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Chalmers – vars uppgift är att i framtiden utveckla miljöer för trafiksäkerhetsforskning samt erbjuda provningstjänster, provbanor och utvecklingsstöd med fokus mot aktiv säkerhet.

Detaljerna är än så länge vaga, men målet är att i Hällered utanför Borås bygga upp en testmiljö för bilar där aktiv säkerhet står i fokus. Bilar med den typen av säkerhetssystem kräver en helt annan testmiljö än dagens fordon med passiva krockskydd. Här ska en 7 km lång och 3 km bred bana uppdelad i fyra avsnitt byggas.

De fyra avsnitten är:
• Stadsmiljö med fordonsattrapper och fotgängarattrapper
• Flerfilig väg med fordonsattrapper i två körfält
• Aktiv säkerhetsyta (VDA, Vehicle Dynamics Area) med accelerationssträckor
• Landsvägsslinga för monoton körning med plötsligt uppdykande hinder

Astazero är en förkortning för Active Safety Test Area, och satsningen har stöd från Volvo, Volvo Personvagnar, Saab Automobile, Scania, Vägverket, Västra Götalandsregionen, Vinnova och Tillväxtverket, jämte de två ägarna SP och Chalmers.

Planen är att anläggningen ska börja byggas under nästa år för att vara redo att tas i bruk under 2014. Till en början väntas ett 20-tal personer få jobb här, medan den siffran kan stiga till ett hundratal på några års sikt, enligt ägarna.
Kategori: Nyheter