Skriv ut

Fem minuter med Roland Steffen på Rohde & Schwarz

Lite drygt hälften av Rohde & Schwarz omsättning kommer från test- och mätinstrument. Hela företaget växte med 23 procent under det brutna räkenskapsåret som slutade den sista juni i år, men hur gick det för test- och mätverksamheten? Frågan går till Roland Steffen, chef för företagets test- och mätverksamhet.
– Det var ett mycket, mycket bra år. Vi växte ungefär 50 procent mer än företaget som helhet. Ser du tillbaka några år utgjorde vi runt 45 procent, idag är vi cirka 55 procent.

Hur ser det ut framöver?
– Jag tror att vi kommer att ligga på samma omsättning i år (2011/12) som i fjol. Vi fick ett par stora ordrar i Asien som lyfte oss då men jag tror att vi kan bibehålla nivån även utan dessa.

– Sen är det svårt att sia om de psykologiska effekterna som allt prat om kriser kan ge, men i den verkliga världen ser det bra ut även om det förr eller senare kommer en nedgång.

– I Europa har vi närmare 50 procent av marknaden, i andra delar av världen är vi betydligt mindre så det finns utrymme att växa. Vårt mål är att växa organiskt med 10 procent per år.

Ingår förvärv i tillväxtstrategin?
– Tittar man generellt så har det skett en konsolidering där bland annat Danaher köpt Keithley, Teradyne har köpt Litepoint och National Instruments har köpt AWR och Phase Matrix. Om man tittar ur ett affärsperspektiv så undrar jag om den senaste tidens affärer är vettiga när man betalar fyra gånger omsättningen för ett företag som går med förlust. Men det kan finnas andra bevekelsegrunder och möjligheter att finansiera affärerna när man är börsnoterad.

– Vi är privatägda men kommer att vara lite mer aktiva framöver. De förvärv vi gjort handlar mer om teknik. För ett par år sedan tog vi till exempel över en avdelning med 20 personer i Duisburg från Atmel. Atmel ville stänga och vi fick en grupp specialister på analoga asicar.

– För tre år sedan köpte vi 25 procent av RPG som gör millimetervågsblandare och andra millimetervågskomponenter. De har också instrument som mäter densiteten i moln. Vi har option på att öka vår andel till 75 procent.

– Det är den här typen av affärer vi vill ha. Allt annat är för dyrt eller fungerar inte eftersom överlappet är för stort, kulturskillnaderna är för stora eller för att affärerna helt enkelt är för stora.

Ni har inga instrument för kortstandarder som PXI eller AXIe, skulle inte det vara ett sätt att växa?

– Vi diskuterar det varje år och har hittills kommit till slutsatsen att det inte är en bra idé. Titta på vår senaste signalanalysator, PSW. I PXI-utförande skulle den fylla ett helt chassi och vi skulle inte få något extra för arbetet med att göra om den. Vi har kunder som använder PXI men då handlar det framförallt om produktion. Huvudanledningen är hastigheten men vi kan nå samma hastigheter med våra instrument. Så mitt svar är att vi kommer i varje fall inte med några kortinstrument de närmaste 12 månaderna.

För ett år sedan hoppade ni in på oscilloskopmarknaden, hur har det gått?

– Vår marknadsandel är fortfarande väldigt liten, men det går bra i Europa där vi är välkända. I Asien är det betydligt svårare, där är vi inte lika kända och där ligger fokus mer på produktion. USA är inte heller lätt, därifrån kommer våra tre huvudkonkurrenter.

– En sak som kunderna har upptäckt ganska sent var att brusgolvet i våra instrument är extremt bra. Det handlar om millivolt per skalenet. Där är vi mycket bättre än konkurrenterna.

– Vi har också fått erkännande från konkurrenterna att vi har bra kvalitet och bra prestanda. Det som stoppar oss nu är namnet, men det löser sig med tiden.