Skriv ut

Ny elbil på Lotuschassi

Ett gammalt fint, amerikanskt elbilsmärke - Detroit Electric - har dammats av efter 70 år. Nu är man redo att lansera en ny, tvåsitsig elbil, troligen byggd på Lotuschassi. I början av april visas bilen upp.
Detroit Electric var på 1910-talet en dominerande tillverkare av elbilar som vissa år rullade ut upp mot 2000 fordon per år. (Länk)

Enligt Ny Teknik drevs Detroit Electric-bilarna med blysyrabatterier eller nickeljärnbatterier. I marknadsföringen angavs en räckvidd på 130 km mellan laddningarna, men vid en testkörning klarade ett av företagets elfordon 340 km. Toppfarten låg vid strax över 30 km/h.

När bensinbilarna tog över gick Detroit Electric i graven men nu är det alltså dags att relansera märket efter mer än 70 års dvala.

Det görs på bilsalongen i Shanghai i början av april.

I ett kortfattat pressmeddelande säger det nyuppväckta företagets chef Albert Lam att produktionen ska komma igång i augusti och att tillverkningen ska ske i Michiganområdet, den amerikanska bilindustrins hjärta.

För att ytterligare markera sina rötter i amerikansk bilindustri har företaget hyrt in sig på 18:e våningen i legendariska Fisher Building i centrala Detroit.

Redan i år kommer man att ha 180 anställda och under nästa år kommer fler bilmodeller att presenteras.

Företaget säger inte i klartexta att det är en Lotus-modell som kommer att användas för den första elbilen. Men den smygbild som företaget lagt upp på sin hemsida har omisskännliga Lotusdrag - antingen Lotus Elise eller Lotus Exige.

Även elbilstillverkaren Tesla använde sig av ett Lotuschassi när man byggde sin första elbil Tesla Roadster.

Just nu spekuleras det i att Lotus är konkurshotat. Hur det i så fall påverkar Detroit Electrics planer återstår att se.