Skriv ut

Litium-svavel kan lösa batteriproblemet

Forskare vid Fraunhoferinstitutet IWS i Dresden har utvecklat energitäta litium-svavelbatterier som klarar upp till 1 400 laddcykler. Det ger helt nya perspektiv på batteriproblemet för elbilar, mobiltelefoner - och till och med elflygplan.
Att litium-svavelbatterier har högre energitäthet än litiumjonbatterier är känt sedan länge. Men problemet för praktiskt bruk är den korta livslängden, som mest 200 laddcykler mot cirka 1 000 för litiumjonbatterier.

Men nu har de tyska forskarna utvecklat ett litium-svavelbatteri som klarar upp till 1 400 laddcykler.  Det öppnar möjligheter både för kraftfullare batterier till elbilar, men även lättare batterier till mobiltelefoner och surfplattor , skriver Ny Teknik på sin nyhetswebb.

Avgörande för kapacitet och livslängd är samspelet mellan anod och katod.

IWS-forskarna har använt en kisel-kolförening som anod i stället för litium-metall.  Den är stabilare och ändrar sig mindre än litium-metall vid laddning.

Och katoden utgörs av svavel i stället för kobolt som är vanligast i litiumjonbatterier. Svavel är billigt och finns i överflöd.

Men svavel förenar sig gärna med elektrolyten, skriver Ny Teknik.

För att bromsa den processen har forskarna använt poröst kol. Porerna i detta kolmaterial är anpassade för att lagra svavel på ett sådant sätt att föreningen med elektrolyten går långsammare.

IWS-forskarna bedömer att litium-svavelbatterierna har möjlighet att lagra upp till 600 Wh/kg, men garderar sig med 500 Wh/kg. Litiumjonbatterier har en maxkapacitet på 250 Wh/kg.

- Kanske öppnar litium-svaveltekniken en möjlighet att utveckla eldrivna flygplan, säger Holger Althues, vd för Fraunhoferinstitutet i ett pressmeddelande. (Länk)