Skriv ut
Intel Perceptual
Om ett år finns laptops med inbyggd time-of-flight-kamera. Därefter står smarttelefoner på tur. Enligt Intel kommer en ny generationen av 3D-avbildning att få Microsoft Kinect att framstå som primitiv.
3D-avbildningsteknik står nu på tröskeln att introduceras brett i konsumentprodukter.

Microsoft har gjort succé med sin time-of-flight-teknik i produkten Kinect. Men snart är Kinect stenålder – nästa generation är rena science fiction, hävda Intel, som är ett av de företag som är med och utvecklar den.

Microsofts Kinect har djupseende på längre avstånd, medan Intel fokuserar på korta avstånd – på vad användaren gör framför skärmen. Där Kinect ser mycket, granskar Intel istället detaljerna. Det handlar om ”artikulation på finger-nivå”, i Intels beskrivning.

Intels kameror kommer att kunna följa ögonrörelser. En möjlig tillämpning är pedagogisk – att övervaka ett barns läsning och se vilka ord barnet fastnar på, hur mycket det läser eller om det är särskilda ord det behöver hjälp med.

Att läsa av ansiktsuttryck och kanske till och med identifiera känslor är andra möjligheter som Intel talar om. Spel är ett självklart tillämpningsområde.

3D-avbildning kan kombineras med en annan framväxande teknik – 3D-utskrift. Det kan bli möjligt att skanna ett föremål för reproduktion genom att helt enkelt visa upp det för 3D-kameran. En 3D-kamera av den kvaliteten kommer att finnas om ”några kvartal”, enligt Intel.

Intels första produkt är redan lanserad – webbkameran Senz3D ska finnas att köpa i höst. Den utvecklas i samarbete med Creative.

Möjligheterna är många. I en demonstration visar Intel hur man kan manipulera virtuella föremål i tre dimensioner. I ett vidoesamtal kan kameran byta ut bakgrunden i bilden. Och kameran kan identifiera föremål framför sig utifrån deras utseende.

Ytterligare möjligheter öppnas när bilden kombineras med andra modaliteter, som ljud för effektivare taligenkänning.

Enligt Intel kommer 3D-avbildning också att gradvis ersätta tangentbord och mus.

– När du väl har djupinformation, kan man hitta ganska fenomenala användningar för den, säger Anil Nanduri som chefar över den här teknikutvecklingen på Intel.

Time-of-flight skickar ut ljus punktvis och mäter tiden till reflektionen, ungefär som radar. Informationen kombineras med en vanlig kamerabild för att bygga upp en 3D-modell av världen framför kameran.

Källa: IDG