Skriv ut

Volvo lagrar energi i karossen

Tänk dig en bil byggd i ett material som lagrar energi, likt ett batteri. Det laddas med bromsenergi eller via elnätet och laddas ur när energin överförs till elmotorn. Visst låter det hokus-pokus. Men Volvo Cars har som ensam biltillverkare skapat en sådan baklucka och en motorkåpa som nu testas i Volvo S80.
I 3,5 år deltog Volvo Cars, som enda biltillverkare, i ett EU-finansierat forskningsprojektet tillsammans med ytterligare nio deltagare. Inom projektet identifierades ett material av kolfiber, nanobatterier och superkondensatorer som kan användas som ett energilagrande alternativ till dagens tunga, dyra och skrymmande batterier i hybrid- och elbilar.

 
 
Den nya typen av batteri byggs upp av kolfiber som omger en sandwichkonstruktion som formas runt karosstrukturen, exempelvis dörrpaneler, bagagelucka och hjulhus. Kolfiberlaminatet läggs först i skikt, formas och härdas sedan i ugn så att det hårdnar. Superkondensatorerna är integrerade i komponentskalet. Materialet kan sedan ersätta delar som redan finns i en bil och där lagra energi.

För att komma vidare i utvecklingsarbetet har Volvo skapat en bagagelucka och en motorkåpa som nu testats i en S80.

Volvo hävdar att bagageluckan skulle kunna ersätta standardbatterierna i dagens bilar. Den är dessutom lättare än en vanlig bagagelucka, och sparar alltså både plats och vikt. Samtidigt ersätter motorkåpan inte enbart start/stopp-batteriet utan den är stark nog att ersätta fjäderbensstaget – en kraftig balk som används för att göra framvagnen styvare.

Enligt Volvo tros det nya karossmaterialet kunna minska totalvikten på en elbil med 15 procent samtidigt som den blir billigare. När vi kan köpa bilar med batteriet i karossen nämner Volvo däremot inte.