Skriv ut

Toyota börjar med magnetladdning

Toyota tar nu ett stort steg mot trådlös laddning av sina el- och hybridbilar. Företaget har skrivit ett licensavtal med det amerikanska teknikföretaget Witricity, vars forskning Toyota stöttat finansiellt.
Witricitys billaddare bygger på magnetisk resonans i stället för induktion. Magnetisk resonans ger bland annat större tolerans när det gäller avståndet mellan magnetplatta och bilen.

Witricityladdaren består av en del som sitter under bilen och en fristående laddplatta som ligger på marken och som kopplas till det vanliga växelströmsnätet. Laddplattan omvandlar hushållsströmmen till högre frekvens och spänning och skapar ett magnetfält mellan laddaren och mottagaren.

Licensavtalet med Witricity ger Toyota rätt att låta fristående företag tillverka och sälja laddplattan medan Toyota ansvarar för mottagarutrustningen under bilen.

Toyota säger att man ska börja testa trådlös laddning av sina Priusbilar redan nästa år både i USA, Japan och Europa.

Witricity har också licensaffärer med Audi och Mitsubishi.

Läs specifikationerna för Witricitys billaddare WiT 330 här.