Skriv ut

Tredubbelt energiinnehåll till en tredjedel av dagens kostnad. Det nya litiumjonbatteriet från japanska Sekisui Chemical kan ge elbilar som på allvar kan konkurrera med bensin och diseldrivna dito, rapporterar japanska Nikkei.
Dagen litiumjonbatterier har någon form av litiummetalloxid som positiv elektrod, ett kolmaterial som negativ elektrod och en elektrolyt för att transportera laddningen.

Sekisui Chemical har bytt ut kolmaterialet mot ett kiselbaserat material. Potentialen i kisel har visserligen varit känd länge men materialet har visat sig vara svårbemästrat i batterisammanhang.

Företaget har också utvecklat en ny elektrolyt som inte är flytande, som dagens. Därmed går det att öka produktionstakten upp till tio gånger när man slipper påfyllningsmomentet, skriver Nikkei.

Tittar man istället på energiinnehållet så skulle kostnaden för samma kapacitet kunna sjunka med 60 procent till 290 dollar per kilowattimme.

Enligt Sekisui Chemical blir det därmed möjligt att tillverka elbilar som prismässigt ligger i samma härad som bensin- eller dieselbilar.

Batteriet uppges också säkert. Det tål att punkteras eller krossas utan att fatta eld. Däremot finns inga uppgifter om hur fort det går att ladda batteriet eller hur många laddcykler det klarar.

En prototyp som visades upp på Eco-Products 2013 i Tokyo förra veckan är 200 cm lång, 30 cm bred och har en tjocklek på 0,3 till 5 mm tjock. Cellerna kan sedan rullas, staplas eller skräddarsys på lämpligt sätt för att passa det utrymme som står till buds.

De första prototyperna ska finna framme nästa sommar och företaget räknar med att köra igång volymproduktion år 2015.