Skriv ut
Övergången till trådlös kommunikation i kombination med allt fler el- och hybridbilar eldar på marknaden för EMC-provningar. Men trösklarna för nya aktörer är höga både vad gäller investeringar och kunnande, enligt analyshuset Frost & Sullivan.
Den europeiska marknaden för EMC-tester förväntas växa från 403 miljoner dollar i fjol till 557,8 miljoner dollar år 2020.

Det är framförallt det faktum att allt fler apparater kopplas med trådlös kommunikation som wifi, Bluetooth, Zigbee som gör att behovet av EMC-testning ökar. Tillverkarna måste helt enkelt vara säkra på att den trådlösa kommunikationen inte spiller över i näraliggande frekvensband eller orsakar andra utstrålade störningar. Tidigare har det räckt med att testa för ledningsbunda störningar.

Även övergången till el- och hybridfordon ökar efterfrågan på EMC-testningar. I fordon används mycket höga spänningar och strömmar till elmotorn. Därmed finns också risken att det uppstår både ledningsbunda och utstrålade störningar som kan störa annan elektronik.

En konsekvens av det ökande testbehovet är att många labb behöver skaffa nya instrument. Det gäller framförallt dedicerade EMI-mottagare och mer generella spektrumanalysatorer.

Det finns runt hundra fristående testhus i Europa. De två största är Intertek och TUV Rheinland. Andra större testhus är Bureau Veritas, Dekra, TUV SUD och SGS. Många större tillverkare har också egna faciliteter för EMC-test.

EMC-testning är trots tillväxten att betrakta som en mogen marknad vilket gör det svårt för nya aktörer att komma in. Det krävs stora investeringar i mätrum och instrument samtidigt som försäljningen av provningstjänsterna i mångt och mycket handlar om förtroende, påpekar Frost & Sullivan.
Kategori: Nyheter