Skriv ut

Låt billjusen prata

Kommunikation med lysdioder har varit en lovande teknik som aldrig fått något större genomslag. Nu tror forskare på bland annat Intel och universitet på Taiwan att tekniken kan få ett genombrott för kommunikation mellan fordon och mellan fordon och infrastruktur, skriver IEEE Spectrum.
Olikfärgade lampor har används mycket länge för att signaler till andra trafikanter vad ett fordon tänker göra. Till exempel tänds ett rött ljus när man bromsar. Men om man dessutom fick reda på hur hårt bilen framför bromsar, eller om trafikljuset kunde berätta hur många sekunder det är kvar till det blir rött skulle antalet olyckor minska.

Genom att ersätta dagens glödlampor med lysdioder och sedan låta dem blinka sitt budskap så snabbt att det inte uppfattas av ögat går det att skicka ut information som sedan tas emot och avkodas med en eller flera kameror i bilarna

I USA blir det dessutom lag på backkameror i nya fordon som väger mindre än 4,5 ton från 1 maj 2018.

Tekniken skulle därmed kunna bli betydligt billigare än radiokommunikation. I motsats till just radiokommunikation kan en kamera ta in information parallellt från alla sändare som den ser. Å andra sidan är kommunikationen mycket långsammare eftersom kamerorna inte samplar särskilt många gånger per sekund.

Samtidigt ”ser” kamerorna i vilken riktning sändaren befinner sig, något som minskar behovet av GPS-information.

En annan skillnad relativt radiokommunikation är att man slipper de interferensproblem som till exempel trafikköer kan skapa när alla radiosändare försöker överrösta varandra. Fast lågt stående sol och reflexer är två fenomen som skapar problem för kommunikation med synligt ljus, påpekar IEEE Spektrum.

Länk till artikeln