Skriv ut
Om tre år, 2017, kommer hälften av alla IoT-lösningar som är i bruk att komma från företag som inte ens existerar idag. Det spår analyshuset Gartner som anser att dagens teknikbjässar och konsumentelektronikföretag är för tungfotade.
Det är ”makers” och uppstartsbolag som står för innovationskraften och de nya idéerna när det gäller sakernas internet, inte dagens etablerade företag. Gartner förklarar påståendet med att IoT är så spretigt att det finns goda chanser för små företag att hitta nischer med liten konkurrens.

De stora företagen kommer bara att satsa på säkra kort med många kunder. Samtidigt finns det standardiserad hårdvara kombinerat med mjukvarulösningar som gör det enkelt att ta fram IoT-produkter för nischtillämpningar. Gartner har döpt fenomenet till "Internet of Very Different Things".

Även om analyshuset spår att IoT är en fantastisk chans för nystartade företag kommer de inte nödvändigtvis att gräva guld.

– De flesta nystartade företag kommer inte att finnas kvar efter fem år och många av de ”lyckade” kommer att vara drivna av eldsjälar som knappt kan livnär sig och sin familj på verksamheten, säger Pete Basiliere på Gartner i ett pressmeddelande.