Skriv ut
Elbilar kan komma att konkurrera ekonomiskt med bensindrivna fordon tidigare än analytiker spått, på grund av ett prisfall på batterier som pågått i ett decennium och väntas fortsätta. Detta enligt forskare på KTH och SEI (Stockholm Environment Institute).
En vanlig uppfattning bland bilister är att elbilar är så dyra i inköp att de inte kan konkurrera med bensinbilar. En studie gjord på KTH och SEI visar att detta blir en alltmer obefogad föreställning. Orsaken är att en stor kostnad i elbilen – batteriet – snabbt faller i pris.

År 2007 kostade elbilsbatterier över 8 600 kronor/kWh men år 2014 hade de sjunkit till 2600 kronor.

– Om priserna fortsätter falla i den här takten kan kostnaden 1300 kronor per kilowattimme vara nådd i början av 2020-talet, säger Björn Nykvist, en av forskarna.

– Det är också vid det priset som experter och analytiker anser att elbilar är konkurrenskraftiga gentemot bensin- och dieselbilar.

Rapporten riktar sig särskilt till beslutsfattare och energi- och transportplanerare, som de senaste åren tycks ha överraskats av de sjunkande kostnaderna.

– När Nissan, Tesla och de andra gjorde ärliga försök visade det sig att det gick att producera batteripaket till mycket lägre priser än många tidigare trott.

Forskarna ser att det gjorts en liknande underskattning också vad gäller solel.

– International Energy Agency har missat att se det fortsatta exponentiella tillväxten för solceller som driver fortsatta prisfall, säger Måns Nilsson, medförfattare till studien.

Forskarna påpekar att det i Sverige idag finns cirka 2 000 eldrivna personbilar och 600 laddplatser. I Norge finns 37 000 elbilar och 6000 laddplatser.