Skriv ut

nattladda

Sverige kan ladda en miljon elbilar

Om vi huvudsakligen laddar på nätterna orkar den svenska elinfrastrukturen redan idag driva en miljon elbilar. Det visar beräkningar som gjorts på Linköpings universitet.

För att beräkna hushållens effektuttag använde forskarna förbrukningsstatistik från Tekniska verken i Linköping. Dessutom hämtades väderdata från SMHI för att beräkna uppvärmningsbehovet.

christofer
Christofer Sundström

Problemet med att ladda elbilen direkt när man kommer hem från jobbet är inte bara att elen är som dyrast då, utan framför allt att säkringarna inte räcker till. Hushållet använder redan mycket ström på kvällen och elbilen blir droppen som kanske gör att hushållet måste säkras upp från 16 A till 20 eller 25.

Om många hushåll i ett område säkrar upp räcker dessutom inte transformatorstationen till.

Christofer Sundström, forskare vid Avdelningen för fordonssystem, Linköpings universitet, har gjort beräkningarna inom ett treårigt projekt kallat Plug-in-hybrid som Linköpings universitet drivit tillsammans med Statens väg- & transportforskningsinstitut VTI och som finansierats av Energimyndigheten.

Vad gäller laddinfrastruktur och annat stöd för elfordon finns utarbetade strategier i bland annat Göteborg och Stockholm. I andra kommuner är det ännu inte en prioriterad fråga. Det visar en annan studie i samma projekt.

VTI-forskaren Malin Henriksson specialgranskade två områden där kommunerna uttryckligen lagt ett miljöperspektiv på byggplanerna, Vallastaden i Linköping och Inre hamnen i Norrköping. Men varken tjänstemän eller politiker ansåg att laddstolpar var en prioriterad kommunal uppgift.

I Vallastaden hade frågan lämnats vidare till byggherrarna och eventuellt till de personer som så småningom skulle hantera en tänkt bilpool. I Norrköping saknades politiska beslut för tjänstemännen att arbeta emot.

Malin Henriksson konstaterar att frågan om hur kommunerna ska satsa är komplex.

Malin Henriksson
Malin Henriksson

– Det är kanske inte så konstigt att frågan inte är prioriterad eftersom kommunernas ansvar för frågan är oklar.

– Dessutom är det störst behov av laddinfrastruktur i hemmen och det är inte i första hand i flerbostadshus som folk har råd med elbilar. Det gäller nog att tänka efter noga hur och var man börjar investera i laddstolpar om man vill få så stor effekt som möjligt, säger hon.

• Här kan du läsa hela rapporten (pdf).
• I det här examensarbetet av Markus Knutfelt finns kalkylen som beräkninar laddkapaciteten i infrastrukturen (länk).