Skriv ut

FOTO: Steve JurvetsonOm tio år ska femton procent av alla nya fordon i Kalifornien vara utsläppsfria. Det säger ett lagförslag från demokraten Autumn Burke, som hoppas att förslaget ska leda till billigare elbilsmodeller. 

Förslaget går till omröstning denna vecka.

Biltillverkare som inte uppnår en viss kvot av sålda utsläppsfria bilar ska enligt förslaget få betala böter som kanske slussas direkt till konkurrenterna.

Redan idag måste kaliforniska biltillverkare tillverka en viss andel elfordon. Men miljöadvokater hävdar att dessa kvoter redan är fyllda och att incitamentet för att ta fram elbilar därmed håller på att försvinna vilket sätter delstatens utsläppsmål i fara.

En skillnad i det nya förslaget är att plugin-hybrider inte ingår i 15-procentskvoten, utan bara rena elbilar.

Enligt en guvernörsorder från år 2012 ska Kalifornien ha 1,5 miljoner nollutsläppsfordon på vägarna år 2025. Guvernören som gav den ordern, Jerry Brown, har sedan dess fortsatt lobba för en skärpning och finns bland dem som stöder Autumn Burkes nya förslag.

Elbilar och pluginhybrider står för tre procent av nybilsförsäljningen i Kalifornien idag. Sammanlagt har 192 000 elbilar och pluginhybrider sålts sedan 2010.

Kritik mot förslaget kommer från biltillverkare som anklagar Autumn Burke för att gå elbilstillverkaren Teslas ärenden.

– Vi är emot den här sista minuten-ändringen. Tesla ska inte kunna rigga marknaden för sina egna syften, säger en talseman för den tolv medlemmar starka organisationen The Alliance of Automobile Manufacturers.

På andra delar av klotet är ambitionerna betydligt högre. I Norge och Nederländerna ska samtliga nya bilar enligt planerna vara utsläppsfria år 2025.

Kategori: Nyheter