Skriv ut

En projektor i ett huvudband kan vara smidigare än ett headset för många augmented reality-tillämpningar. En färsk doktorsavhandling på Mälardalens högskola utforskar tekniken.

En skådespelare i ett tomt rum håller i ett låtsasgevär och agerar i en stridsscen som projiceras på väggarna runt honom. Projektorn sitter monterad i hans panna och när han vrider på huvudet animeras scenen ur nya perspektiv.

Ovanstående experiment ingår i en ny doktorsavhandling på Mälardalens högskola. Författaren är Daniel Kade och videofilmer av experimenten finns på hans webbplats, om du är nyfiken. Att döma av skådespelarnas reaktioner tycks illusionen fungera utmärkt.

Daniel Kade

– Den stora skillnaden mot övriga virtual reality-tekniker är att den här är helt trådlös. Eftersom projektionen sänds från en smartphone behöver inte huvudbandet vara kopplat till en dator, berättar Daniel Kade.

– Dessutom bär inte användarna några glasögon, vilket gör att de kan se virtuella aspekter och den verkliga världen samtidigt.

Motion capture för animering av film och dataspel är den tillämpning av denna AR-teknik som Daniel Kade främst utforskat hittills. Skådespelarnas arbete blir betydligt enklare om de kan se den animerade värld de förväntas interagera med, och animeringarna i sig kan göras ännu mer levande. Daniel Kades mjukvara gör det dessutom möjligt att påverka ljud och bild i realtid.

Arbetet har genomförts i samarbete med elektronikföretaget Motion Control från Västerås och med Sveriges enda motion capture-studio, Imagination studios i Uppsala.

Anton Söderhäll

– I Los Angeles är intresset för virtuell verklighet och olika metoder som kan underlätta arbetet med motion capture stort, berättar Anton Söderhäll, studiochef på Imagination studios.

Efter doktorsavhandlingen siktar nu Daniel Kade på industriella tillämpningar. Med tekniken skulle man kunna testa konstruktionen av nya maskiner innan de byggs. En annan möjlighet är att på ett säkert sätt utbilda personal i riskfyllda miljöer.

– Under forskningsstudien skapade vi en grävmaskinssimulator som kostade en tiondel av vad existerande simulatorer kostar, berättar Daniel Kade.

– Tekniken är inte perfekt och det finns alltid någonting att utveckla eller förbättra, men möjligheterna för vad som kan göras är spännande.

Tekniken skulle också kunna användas till spel där en virtuell värld projiceras på väggarna i en lokal där spelarna rör sig fysiskt.

Laserprojektorn i huvudbandet är en Microvision ShowWX+. Den projicerar 848 x 480 punkter på ett avstånd som kan vara 2,5 meter om rummet är helt mörkt. Bilddiagonalen är då i original 2,5 meter, men Daniel Kade adderar en lins som gör bilden 1,9 gånger större.

Projektor med batteri väger 120 gram inklusive batteri. Hela paketet med huvudband väger 400 gram, vilket är 40 gram mindre än VR-hjälmen Oculus Rift.

En fördel med att sätta projektorn i pannan är att bilden ser rätt ut oavsett  hur ytan den projiceras på är vinklad. En laserprojektor är dessutom alltid i fokus.

Kategori: Nyheter