Skriv ut

Årets inbyggnadspris i kategorin Student gick till förhandstippade Evam System, som varnar trafikanter för annalkande ambulanser via bilradions RDS-system. Här är Elektroniktidningens presentation av bidraget.

Evam System ordnar så att utrycknings­fordon kan varna trafiken lokalt via bilradio­apparaternas RDS-system. Idén kom till Alex Hedberg i en bilkö. 

Alex Hedberg

– Jag upptäckte plötsligt att det stod en ambulans bakom mig, som troligen stått där i ett antal sekunder. Jag åker stressat åt sidan och ser att ambulansen får samma problem framför mig, och framför nästa bil. Jag räknade till 20 sekunder som ambulansen stod helt still. Det är mycket tid för någon som har hjärtstopp. 

Till skillnad från allmänradions trafikinformation, uppfattas Evams meddelande bara i bilradioapparater med RDS och inte i caféet vid kanten av vägen. Med Evam system i utryckningsfordonet blir det bara fordonen i närheten som störs. 

När ambulansen fick vänta på Alex Hedberg hade han radion påslagen och hade alltså hört en varning från sitt eget system i ambulansen, om det varit i drift. 

Sändaren sitter i utryckningsfordonet. Sändstyrkan kalibreras dynamiskt. Indata är ambulansens hastighet och position. Från detta och från hastighetsbegränsningar i närheten beräknas relativa hastigheter och därur en lämplig sändningsstyrka med utgångspunkten från att en bilförare behöver 10–15 sekunder på sig att reagera. 

Det som meddelas är den förändrade trafiksituationen, vilket är intressant för trafiken i båda körriktningarna. En tumregel säger att för varje sekund som sparas vid en utryckning, sparar samhället femtusen kronor. 

I framtidens uppkopplade trafik kan man tänka sig att trafikvarningar kommer att nå trafikanterna också via andra kanaler, exempelvis via crowdsourcade appar som Waze.   

Så radio som informationsmedium känns kanske lite omodernt?

– Det här är den teknik man kan använda idag för att nå en större massa. Vi kommer att får se mer av den här typen av system i framtiden och det här kan vara en bra inkörsport för allmänheten att bli van vid den, säger Alex Hedberg

Han tänker inte på Waze och annan framtida teknik som en konkurrent utan som något som man snarare, om det blir aktuellt, skulle vilja se till att göra sig kompatibel med.

Två privata ambulansföretag och en räddningstjänst i Stockholm har utrustats med plattformar och ska testa tekniken innan årsskiftet. Efter årsskiftet startar en andra testfas med troligen ytterligare fyra till sex ambulansvårdgivare runtom i landet. 

Alla tester är uppdelade i två plus två veckor med respektive utan Evams utrustning. GPS-data samlas in och allt filmas för att kunna jämföras.

Evam är fyra personer idag och kan komma att utökas med fler personer framöver. Finansieringen kommer från KTH:s inkubator och från Vinnova, Almi och lite grand ur egen ficka.