Skriv ut

För drygt sex månader sedan fick Christina Åqvist, då vd på Elfa, förtroendet att axla vd-posten för moderbolaget Distrelec Group. Direkt satte hon kunden i fokus. ”Vi måste förstå kundens utmaningar annars kan vi inte vara den bästa leverantören” säger hon.

Under sin tid som vd på Elfa Distrelec ökade Christina Åqvist nöjdheten hos kunderna och de anställda, samt förbättrade resultatet. Det var orsaken till att Dätwylergruppen i våras utnämnde henne till koncernchef för Distrelec.

Sedan dagen hon satte sig i vd-stolen har hon signalerat om direkt feedback på företagets alla hemsidor. Kunder och anställda får gärna säga sitt – direkt till henne.

− För mig är detta nyckeln till det jag vill representera. Vi måste förstå våra kunders utmaningar. Det börjar där. Därför att det så viktigt för mig att läsa kundundersökningar, vara ute på kundbesök och förstå utmaningen nu och den som kommer.

Under tiden har hon slipat på visionen.

Framåt ska Elfa Distrelec bli än starkare på utveckling, underhåll och eftermarknad. Det kan vara att stödja ren installationsservice, men i lika stor utsträckning en forsknings- och utvecklingsavdelning som arbetar med större projekt som kräver en del elektronik och även test- och mätinstrument.

− Exempelvis tillverkande företag eller inom bilindustri och försvar. Överallt där man behöver utvärdera och genomföra repareration och underhåll.

En gång i tiden var butikerna en Elfa-symbol för enkelhet och närhet. Framåt måste den digitala världen ta över det ansvaret, även den ska förmedla närhet.

− Vi är väldigt tillgängliga på nätet, men vi ser att en del kunder inte har fångat upp allt vi utvecklat där.

En viktig uppgift har därför varit att bättre förstå vad kunderna vill ha online.

− Det ska vara enklare att möta oss, både per telefon och online.

Av den anledningen pågår just nu ett intensivt arbete med att förnya hemsidan. Här ska adderas chatt-funktion och det ska bli enklare att hitta inom olika områden.

Den nya hemsidan håller på att testas.

− Den ska vara klar för lansering inom en månad.

En hörnsten är också att öka kompetensen i företagets säljorganisation. Alla ska bli ännu bättre på att hjälpa kunderna, såväl genom produktkompetens som på webben.

− Under våren ska vi säkerställa att vi höjt vår nivå kompetens- och utvecklingsmässigt.

En annan utmaning är att förstå hur man på bästa sätt kan hjälpa underhållstekniker i deras vardag, när de är ute på uppdrag.

− Där måste vi hitta nya lösningar så att de lätt kan komma i kontakt med oss i sin mobila vardag.

På frågan om vilka hon ser som största konkurrenter är svaret RS Components samt till viss del Conrad och Farnell. Ibland finns även ett visst överlapp med elgrossister. Andra distributörer, såsom Digi-Key och Mouser, konkurrerar Elfa Distrelec allt mindre med.

− Digi-Key och Mouser har en bredd inom vissa områden som vi inte kan möta och de vänder sig mycket mer åt rena elektronikutvecklare, vilket även Farnell börjar dra åt.

Och hon förtydligar:

− Vår absoluta ambition är att bli den ledande aktören inom MRO. Vi vill vara förstahandsvalet vid underhåll av automationssystem produktionslinor, produktionsprocesser och i utvecklingsarbeten inom dessa områden.
MRO står för Maintenance Repair Operations.