Skriv ut

Finska Kone – som tillverkar, monterar samt underhåller hissar och rulltrappor – kan lyssna på hur företagets hissar världen över mår. Tjänsten är utvecklad i samarbete med IBM, och Sverige är ett av de länder där pilotprojekt just nu pågår.

Tänk dig att hissar världen över är kopplade via molnet för att berätta hur de mår. Underligt? Visst, men sant.

Det är finska Kone som enligt en just offentliggjord strategi ska bli bättre på att arbeta förebyggande med service. Pilotprojekt har redan dragit igång världen över och tekniken som Kone använder har utvecklats tillsammans med IBM.

Tjänsten använder IBM Watson IoT-plattform, som i realtid lyssnar på data från sensorer som avslöjar hur hissarna mår för att upptäcka om någon individuell hiss beter sig på ett sätt som kan orsaka fel på sikt.

Sverige har valts ut som ett av de länder där pilotprojekt pågår. Fastighetsföretaget Humlegården i Stockholm, som använder Kone-hissar sedan många år, deltar i projektet.

– Genom det här pilotprojektet använder vi realtidsinformation från våra hissar för att förbättra upplevelsen för alla som dagligen använder hissarna, säger Peter Lind, Fastighetschef Humlegården.