Skriv ut

Ljusradarn i Ubers självkörande bilar är resultatet av industrispionage. Det hävdar Waymo (tidigare Google) i en stämning. ”Spionen” ifråga – Anthony Levandowski – är själv en av huvudutvecklarna av den teknik han nu anklagas för att ha stulit.

Googles syskonföretag Waymo stämmer Uber för patentintrång och industrispionage. Enligt Waymo är Ubers lidar konstruerad efter ritningar som företagets stjärningenjör Anthony Levandowski stal när han lämnade Waymo.

Lidar är ljuspulsradar som självkörande bilar använder för att 3D-kartlägga trafikmiljön runt sig.

Waymo kräver att Uber dels stoppas från att använda tekniken, dels tvingas betala skadestånd.

Waymo säger sig av en tillfällighet nyligen ha kommit över ritningar på Ubers lidar, och känt igen sina egna kretskortskonstruktioner i dokumenten.

Efter att ha gjort ytterligare efterforskningar hävdar Waymo att Anthony Levandowski plockade med sig 14 000 konstruktionsfiler och andra företagshemligheter när han hoppade av och startade ett eget självkörningsföretag.

Två månader senare köptes företage av Uber och Anthony Levandowski blev chef över Ubers självkörningsutveckling.

Ytterligare Waymopersonal följde Anthony Levandowski till Uber, och stal enligt Waymo med sig ytterligare dokumentation av lidartekniken.

Waymo har en detaljerad beskrivning av hur  Anthony Levandowski ska ha kopierat affärshemligheterna. I december 2015 installerade han ett särskilt program för att kunna komma åt databanken. Därefter laddade han hem filer och anslöt en extern hårddisk till sin laptop under åtta timmar. Till sist raderade han hårddisken på sin laptop och installerade ett nytt operativsystem – för att sopa igen spåren, enligt Waymo.

Något som komplicerar bilden är att Anthony Levandowski själv är den kanske viktigaste konstruktören av den teknik han nu anklagas för att ha stulit. Han är en av stjärningenjörerna inom området självkörning och var redan år 2004 med och byggde en självkörande motorcykel som ställde upp i tävlingen Darpa Grand Challenge.  

Han har författat sex av de lidar-patent som Waymo stämmer Uber för att ha gjort intrång i.

– Vi har inte stulit någon IP från Google sade Anthony Levandowski till tidningen Forbes när den intervjuade honom i oktober 2016.

– Jag vill vara helt super-supertydlig med detta. Vi byggde allt från noll och vi har sparat alla loggar bara för att det ska vara supertydligt.

Efter Waymos stämning har Anthony Levandowski inte svarat på telefon eller epost från Forbes. Men hans förklaring i höstas till att hans avknoppningsföretag så snabbt kunnat ta fram egen självkörningsteknik efter avhoppet från Waymo, var den långa erfarenheten – att det var fjärde gången de löste samma problem. 

Uber kommenterar att det tar anklagelserna på allvar och har för avsikt att noga undersöka ärendet.

Uber har ett dåligt rykte emot sig i stämningen. Företagets privatbils-taximodell är arbetsrättsligt oklar, företaget trotsar trafikmyndigheters anvisningar och sexuella trakasserier tillhör företagskulturen enligt en tidigare anställd. 

Det här är inte den första anklagelsen om stöld av företagshemligheter i den heta självkörningsindustrin. I januari stämde Tesla sin före detta Autopilot-chef Sterling Anderson för att ha stulit med sig hundratals Gbyte företagshemligheter till sitt startupföretag Aurora.
 


FOTNOT: Fotot ovan är ur Radiohead-videon House of Cards som släpptes år 2008 och är gjord med hjälp av lidar från Anthony Levandowskis företag 510 Systems.