Skriv ut

Familjer i Phoenix, Arizona inbjuds att disponera en taxiflotta på 600 självkörande minivans fritt inom ett område dubbelt så stort som San Francisco.

Googles systebolag Waymo följer Volvo i spåren och startar ett test av sina självkörande bilar med vanliga medborgare som passagerare.

Waymo vill samla en diversifierad skara med olika bakgrunder och olika transportbehov. En reklamfilm visar en familj på fem som behöver transporter till bland annat skola, jobb och nöjen. Precis som Volvo i Drive me-projektet som startar i år i Göteborg, är Waymo ute efter att studera hur självkörningstekniken fungerar praktiskt och socialt.

Men medan Volvos Drive me-projekt utvärderar ett klassiskt privattransportmönster med 100 egenägda bilar, utvärderar Google bildelning, vilket många – inklusive även Volvo numera – tror kommer bli en globalt vanligare modell i framtiden.

En annan skillnad är att Volvos utvärdering använder självkörning på nivå 4 – endast på begränsade vägsträckor medan Waymos familjer kommer att kunna köra fritt inom ett område dubbelt stort som San Francisco och alltså ingen med körkort behävs i bilen.

En Waymo-ingenjör kommer däremot alltid att sitta med i bilen. Där är Volvo modigare och ämnar lämna familjerna ensamma bakom ratten.

Självkörningsexperiment har starkt stöd både politiskt och på twitter från Arizonas guvernör Doug Ducey, så tillstånd för övningen har det inte varit några problem att införskaffa.