Skriv ut

När man behöver reparera ett elektronikkort går ungefär hälften av tiden åt till att hitta rätt dokumentation och sedan koppla den till produkten. Ericssons fabrik i Tallinn har tagit hjälp av augmented reality, AR, för att effektivisera arbetet. Dessutom är AR en tillämpning som kan dra nytta av 5G.

Ericsson är långt ifrån först med att använda AR för underlätta felsökningen och företagets argument är de vanliga. Man slipper leta rätt på dokument eller designfiler för att sedan läsa och tolka dem. Istället kan man få en layout eller instruktioner överlagrade i AR-glasögonen eller i surfplattan som i Ericssons fall är Microsofts Hololens och surfplattor med Android.

– Vi såg att över hälften av tiden teknikerna arbetade med att reparera felaktiga kort gick till icke värdeskapande aktiviteter som att leta reda på och länka scheman till layoutfiler, felinformation och felsökningsinstruktioner, säger Mihkel Tedremaa i ett pressmeddelande.

Han arbetar på Ericssons fabrik i Tallinn.

Företaget framhåller också att AR gör det enklare att dela kunskapen om olika fel med fabrikerna i Kina.

Idag använder två av åtta reparationsstationer i Tallinn AR-teknik och företaget planerar att införa det även i fabriken i Nanjing, Kina. Dessutom använder Tallinnfabriken AR för att lära upp ny personal.

– Att alltid ha rätt information till hands kombinerat med bättre ergonomi och snabbare informationsdelning kan öka produktiviteten med 50 procent, säger Mihkel Tedremaa.

Användningen av AR i den egna fabriken är ett av flera exempel på hur Ericsson försöker få industrin intresserad av 5G. Andra liknande projekt görs med bland annat SKF för att effektivisera produktionen av rullager och Boliden för att automatisera gruvdriften.

5G ger förutom högre datatakt och bättre förutsättningar för maskinkommunikation även korta fördröjningar runt 1 ms och möjlighet att skapa privata nät för enskilda kunder.