Skriv ut

Alstom, Volvokoncernen och NCC vill gemensamt bygga en elväg i Västsverige. Det handlar om en demoanläggning som ska integreras i en allmän väg. Beskedet kommer ett halvår efter att världens första elväg med skenor i vägen invigdes på allmän väg utanför Arlanda – ett projekt NCC varit djupt engagerat i.

Trion Alstom, Volvo och NCC har bildat konsortiet Västsvenska Elvägar med hopp om att få bygga en elväg i demosyfte på allmän väg. Ett detaljerat förslag har lämnats till Trafikverket, som har ett finger med i spelet i alla svenska elvägsprojekt.

Alstom och Volvo har samarbetat kring strömskenor i vägen under många år. Alstom bidrar bland annat med kompetens inom framdrivining, medan Volvo har fullelektriska bussar och lastbilar för stadstrafik.

– Vår laddningsteknik för spårvagnar som nu anpassas för väg är bra exempel på hur beprövade tekniker får nya användningsområden och snabbar på utvecklingen, säger Björn Asplund, vd på Alstom Sverige i ett pressmeddelande.

Byggbolaget NCC har i sin tur varit djupt engagerat i den omskrivna elvägen utanför Arlanda – med projektnamnet eRoadArlanda – där det utvecklat anläggningsmetoder för elvägar. I samband med det projektet har NCC uttalat det kaxiga målet att elskenorna på sikt ska kunna läggas med en hastighet på en kilometer i timmen.

– Vi har redan gedigen erfarenhet av att arbeta med elväg i projektet eRoadArlanda och de kunskaperna tar vi förstås med oss i det här nya samarbetet, säger Hans Säll, affärsutvecklingschef på NCC i pressmeddelandet.

Tekniken som används vid Arlanda är konduktiv. Energi överförs från en skena i vägen till fordonet via en rörlig arm. Armen känner av var skenan ligger och så länge fordonet befinner sig över rälsen är kontakten i nedfällt läge. Vid en omkörning lyfts kontakten automatiskt upp.

Skenan är kopplad till elnätet. Den är uppdelad i sektioner och en sektion spänningssätts endast när ett fordon befinner sig ovanför. Stannar fordonet kopplas strömmen ifrån. Skenan gör det möjligt att både ladda fordonets batterier och driva det framåt.

Vilken teknisk lösning Västsvenska Elvägar planerar att använda är inte sagt, men rimligen handlar det om något liknande den vid Arlanda.

Tanken är att den kommande demoanläggningen ska integreras i en allmän väg i syfte att utveckla, testa, verifiera och visa upp nya lösningar för elvägsteknik.

I skrivande stund igår åtta samarbetspartners i konsortiet: Astazero, Business Region Göteborg, Göteborg Energi, Göteborgs Hamn, Lindholmen Science Park, Rise, Swedavia och Västra Götalandsregionen. Till detta kommer att dialog förs med flera transportbolag som visat intresse för att medverka.

Likaså är en referensgrupp med intresse för elvägsteknikens möjligheter kopplad till projektet. Här ingår Volvo Cars, Mariestad kommun, Skövde kommun, Vattenfall, Chalmers, Borås kommun, Härryda kommun.