Skriv ut

En Tesla har återigen kört på en stillastående bil. Föraren stämmer Tesla och skyller krocken på marknadsföring som lovar mer än den håller.

Den amerikanska elbilstillverkaren Tesla stäms av en kund som i 130 km/h körde in i en stillastående Ford Fiesta på en motorväg i Florida den 12 oktober.

Teslan, av märket Model S, var i läget Autopilot när krocken skedde. Funktionen innebär att föraren och bilen kör bilen tillsammans. Bilen sköter alla reglage men föraren fungerar som backup och måste hela tiden vara  beredd att ingripa om bilen plötsligt inte kan hantera en situation.

Ett stillastående fordon på vägen är en typisk sådan situation som Teslabilar – och andra fordon med funktioner motsvarande Autopilot – har problem att hantera.

Föraren heter Shawn Hudson. Hans advokat erkänner att Teslas bruksanvisning uttryckligen säger att föraren måste övervaka körningen och hela tiden vara beredd att ta över – särskilt i hastigheter över 80 km/h. 

Men marknadsföringen av Teslas själkörningsfunktion Autopilot ger ett helt annat intryck. På webben möts besökaren av en film med en förare som med händerna i knät låter bilen navigera helt på egen hand i stadsmiljö. Det finns ingen varningstext i filmen som säger att den bara är reklam.

Nätbesökaren möts också av en rubrik som säger att samtliga modeller har all hårdvara som krävs för fullt autonom körning – ”full self-driving hardware on all cars"

Shawn Hudson vittnar att bilförsäljaren sade till honom att det enda han behövde göra som förare var att då och då placera handen på ratten och att bilen skulle ta hand om allt annat.

Under den ödesdigra pendlarresan hade han hela tiden händerna på ratten, enligt sin egen utsago, men strax innan kollisionen hade han tittat ner på sin mobiltelefon några gånger. 

– Genom en landsomfattande aggressiv marknadsföringskampanj, och ett medvetet manipulativt säljbudskap, har Tesla duperat konsumenter att tro att Autopilot kan transportera passagerare i motorvägshastighet med minimal styrning och övervakning, säger stämningen.

– Hudson har varit försökskanin för Teslas experimenterande med autonoma fordon, säger Hudsons advokat.

Tesla svarar med att peka på sina bruksanvisningar, på att företaget erbjuder instruktioner vid provkörningar och köp, och på att fordonet ger instruktioner i en skärm när Autopilot installeras och vaje gång den aktiveras.

Tidigare i år har minst två Teslabilar kört in i stillastående fordon i Autopilotläge, och i fjol dödades Walter Huang i Kalifornien när hans Tesla körde in i en vägdelare av betong.


FOTO: Shawn Hudson