Skriv ut

Furhat Robotics utvecklar en automatisk anställnings­intervjuare tillsammans med rekryteringsbolaget TNG. Förhoppningen är att den ska göra anställningsprocessen mindre fördomsfull.

Vjuboten heter Tengai Unbiased  och är  en av Furhats första kommersiella tillämpningar av sin teknik för konverserande AI och social robotik.

Furhat i ny version

Den senaste versionen av Furhats dockhuvud släpptes den 6 november.  Ansiktsuttryck och blickspel projiceras på insidan av en stel ansiktsmask i WVGA-upplösning från en 100 lumen-projektor. 

Furhat

Furhat kan nicka, vrida på huvudet och lägga det på sned. Hen uppfattar omvärlden via en 1080p-vidvinkelkamera och en riktbar stereomikrofon.

Furhat reciterar 30 språk läppsynkat. Hjärnan är en Intel Core i5 7260U med Intel Iris Plus Graphics 640 med 8GB RAM. Förbrukningen är upp till 90 watt. 

Planen är att Tengai  ska göra intervjuer och assistera med objektiva urval på ett sådan sätt att inga jobb­sökare väljs bort baserat på fördomar, magkänsla eller diskriminerande grunder – något som enligt TNG är vanligt inom rekrytering idag.

En undersökning i våras visade att 73 procent någon gång tror sig ha blivit bortvald på grund av sin ålder, kön, etnicitet, handikapp, sexuell läggning, utseende, vikt eller hälsa i samband med att de sökt jobb.

Fördomsfri, objektiv och vetenskaplig rekrytering är TNG:s specialitet sedan flera år.  Metoderna är bland annat anonyma ansöknings­processer, skräddar­sydda arbets­psykologiska screening­tester och Talent Quality Score Cards.

– Samarbetet med Furhat Robotics kommer ta fördomsfri rekrytering till nästa nivå, säger Åsa Edman Källströmer, vd på TNG.

– Vi har undersökt olika AI-plattformar och robotlösningar, men det var först när vi hittade Furhat som vi kände att vi hittat rätt.

Furhat ska under 2019 integrera Tengai i TNG:s rekryteringsprocess, och därefter dra igång försäljningen av roboten i Sverige, och på sikt internationellt. 

Projektet kommer också bidra till forskning inom fördomsfri rekrytering och sociala robotar via KTH. 

Men först ska Tengai tränas att fördomsfritt kunna bedöma arbetssökandes svar på standardiserade frågor. Processen med att ge liv åt Tengai och det löpande utvecklingsarbetet kommer att dokumenteras av de båda företagen på TNG:s blogg.

TNG rekryterar och bemannar år 400 kunder i drygt 40 orter runt om i Sverige.