Skriv ut

Mobilnätet måste kunna styra sig självt – som en självkörande bil ungefär, föreslår kinesiska mobilsystemleverantören Huawei och driver liknelsen till sin spets genom att använda samma sexgradiga självständighets-skala som amerikanska motorganisationen SAE använder för självkörande bilar.

Huaweis reklambroschyr kryddas av bilder på självkörande bilar, så det tog en stund innan Elektroniktidningen förstod att den faktiskt handlade om ”självkörande mobilnät” och inte om någon sorts mobilnätsstöd för självkörande fordon.

Operatörerna kommer att behöva massor av automation för att kunna driva sina allt mer komplexa nät effektivt, tror Huawei.

Olika sorters automation kommer att behövas under livscykeln. Planeringen av placeringen av basstationer behöver verktygsstöd, hårdvaran ska konfigurera sig själv under utrullning, prestanda ska visualiseras dynamiskt och så vidare.

Sex steg till det fullt autonoma mobilnätet

Huawei har anpassat den sexgradiga skala som används om självkörande bilar, till att handla om självkörande mobilnät.

Klicka för större bild!

Även artificiell intelligens behövs, tror Huawei. Till exempel för att förutse trafik och anpassa sig till den innan det innan flaskhalsar uppstår.  Eller för att snabbt identifiera källan till nätverksproblem.

Med automation blir operatörens mobilnätet ”självkörande”, diktar Huawei, och adopterar till och med den sexgradiga så kallade SAE-skalan för självkörande fordon. Huawei är så förtjust i sin metafor att företaget skickat in det som förslag till standardorganisationer.

Det finns inga specifika produktannonseringar i broschyren utöver att Huawei refererar till sin egen plattform Mobile Automation Engine (MAE) som har tre perspektiv på det här med mobilnät:

Läs broschyren ”Key Scenarios of Autonomous Driving Mobile Network” här! (länk)