Skriv ut

Åtta minuters paus var tjugonde mil – sedan tar du dig hur långt som helst. ABB bygger 48 stycken 150 kW-laddstationer i Danmark, Sverige och Norge åt ett tyskt elbolag och en dansk emobilitetstjänst.

Clever och E.ON Drive har ett samriskbolag som valt ABB som leverantör för en kejda laddstationer som ska stärka den förras emobilitetstjänst.

Åtta stationer ska stå färdiga i Danmark i slutet av nästa år. Den första öppnar nu i Fredericia.

28 av stationerna byggs i Europeiska kommissionens FSE-program (Fonden för ett sammanlänkat Europa). Dessutom byggs 20 anläggningar i Norge utanför finansieringen.

ABB-laddaren Terra HP använder ett elskåp som levererar 375 A och kontinuerligt kan ladda en 400 V-bil med 150 kW. Ett system med två elskåp kan ladda två elbilar samtidigt med upp till 350 kW och 500 A.I systemet ingår ett webbgränssnitt för fjärrövervakning och -inställningar..

ABB lanserade sin första likströms­laddare 2010. Företaget har hittills sålt 10 500 hög­hastighets­laddare för lik­ström i 73 länder.

Laddeffekt anges ofta som en ”hastighet”, som anger hur långt typiskt en laddning räcker om du står ladd­parkerad en viss tid. Åtta minuter på 150 kW ska ge dig 200 km, anger ABB. Den laddar alltså 1500 km/h, om Elektroniktidningen räknar rätt.

I Sverige ska transportutsläpp av växthusgaser minska med 70 procent fram till 2030 – det är alla fall regeringens mål. Danska regeringen ligger steget före och har föreslagit en fullständig övergång till utsläppsfria bilar fram till 2030.

Norge leder. 48 procent av nyregistrerade bilar under första kvartalet i år var elbilar och 12 procent laddhybrider.