Skriv ut

JBL utrustar ett par trådlösa hörlurar med solceller från svenska Exeger vilket ger dem en potentiellt oändligt batteritid. Lurarna marknadsförs som ett gräsrotsfinansierat projekt på Indiegogo.

Exegers ljuskonverterande material Powerfoyle blir en komponent i ett par hörlurar från JBL, som vidtagit den ovanliga åtgärden att lägga upp dem som ett Indiegogo-projekt. Det är första gången JBL marknadsför en produkt på det viset. 

I somras meddelande Exeger att det fått en anonym global elektronikjätte som kund, med produktionsstart planerad till 2020.  Kunden visar sig härmed ha varit Harman, som är JBL:s ägare sedan 1969. Harman är i sin tur dotterbolag till koreanska Samsung sedan år 2017. Exegers vd Giovanni Fili kallar Reflect Eternal för den första frukten av deras samarbete.

Exegers solcellsmaterial Powerfoyle genererar effekt även under inomhusbelysning. Marknadsföringen inriktar sig på musikintresserade miljömedvetna konsumenter. 

Giovanni Fili

– Ju mer du använder JBL Reflect Eternal headphones, desto mer hjälper du till att återställa planetens kolbalans, säger Giovanni Fili.

Pressmeddelandet innehåller ingen livscykelanalys.

JBL Reflect Eternal ska produkten heta. Den är utrustad med JBL:s bullerdämpningsteknik Ambient Aware och TalkThru. Dessutom kan den anropa Alexa eller Google Voice med en knapptryckning. Och styra telefonsamtal och ljuduppspelning.

Här är ett räkneexempel. Om du först laddar lurarna fulla och därefter dagligen tillbringar två timmar utomhus, så kan du använda produkten 3,5 timmar om dagen under 48 dagar innan batteriet är tomt. Addera ytterligare en halvtimme utomhus till 2,5 timmar, så räcker batteriet i princip i evighet, med samma förutsättningar.

Utan någon solladdning alls räcker batteriet i 24 timmar – det vill säga en vecka 3,5 timmar per dag.

Elektroniktidningen hittar inga värden för inomhusladdning.

På bild ser designen ut som vilka hörlurar som helst – där finns ingen solcell som sticker ut. Traditionella solceller, påpekar JBL, kräver en stor yta och är optimerade för utomhusbruk. 

Fram till den 14 januari kan du gå till JBL på Indiegogo och ge återkoppling som kan komma att justera produktens utformning. Du kan också förhandsbeställa produkten för 928 kronor inklusive frakt, vilket är en rabatt på 40 procent. Produkten har 394 beställningar i skrivande stund.